Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Waar komt het Paasontbijt vandaan?
Amersfoort, 1 april 2015 – Q&A Research & Consultancy heeft in de afgelopen week een onderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse consument om te achterhalen in hoeverre de winkels kunnen profiteren van het Paasfeest. Het blijkt dat Nederlanders meer geld zullen uitgeven dan vorig jaar, waar met name supermarkten van zullen profiteren.
Het Paasontbijt
In bijna 40% van de Nederlandse huishoudens zal aankomend weekend een Paasontbijt plaatsvinden. Aan deze mensen is gevraagd waar ze de verse ingrediënten voor het ontbijt verwachten te kopen. Hieruit blijkt dat het grootste gedeelte van het brood, de vleeswaren, de eieren en de kaas in de supermarkten gehaald zal worden. Toch doet de verse bakker het in vergelijking met de slager zo slecht nog niet. Zo’n 38% van het brood zal bij een bakker gekocht worden, ten opzichte van 21% van de vleeswaren bij een slager.
De verwachting is dat de totale bestedingen dit jaar ongeveer 7% hoger zullen liggen dan vorig jaar, wat een positief gegeven is voor de supermarkten en de foodspecialisten. Andere winkels zullen minder profijt hebben van de extra bestedingen tijdens Pasen, al is er wel een klein deel consumenten dat aangeeft een woonboulevard, een tuincentrum of een bouwmarkt te bezoeken.
Verantwoorde chocola?
Uiteraard zijn er ook weer veel mensen die chocolade producten zoals een paashaas of paaseieren kopen. Ruim 60% van de consumenten koopt wel iets in die richting. De kleine meerderheid (53%) van de mensen kiest hierbij niet bewust voor chocola die op een duurzame manier geproduceerd is. De duurzame chocola met het Fairtrade keurmerk van Max Havelaar geniet met 18% nog de meeste voorkeur.
In het algemeen lijken de Paasdagen overigens wat aan populariteit te verliezen. Nog maar 53% van de consumenten geeft aan dat het Paasfeest ze aanspreekt. Het vervagen van de religieuze betekenis is hier het meest schuldig aan.
Over het onderzoek
Het jaarlijks terugkerende onderzoek naar Pasen is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.800 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.