We zijn nu ruim drie maanden onderweg met de Store of the Future. De bezoekersaantallen hebben mijn stoutste dromen tot nu toe overtroffen.
Wat mochten we verwachten? Dat is een goede vraag. Onze beste inschatting was zo'n 1.000 bezoekers per maand, misschien wel 1.200. Vooraf was de gedachte dat zeker 80% b2b bezoek zou zijn. Het zijn gemiddeld ruim 150 bezoekers met dagen met meer dan 250 bezoekers. Het overgrote deel zijn consumenten.
Een jaar geleden toen we de aankondiging deden van ons plan tijdens het retail gala, werd ik gewaarschuwd. Retail is geen consulting feestje. Leuk dat je allerlei spielerei wilt gaan testen, maar retail is iedere dag operations en dat gaat tegenvallen.
De eerste honderd dagen waren inderdaad zwaar. We hebben al een overstroming gehad, hoe leuk is dat. We hebben precies één waterleiding in het hele pand, maar meer heb je ook niet nodig voor een goede lekkage. We zaten hierdoor twee weken zonder koffie, net in de periode dat we een actie hadden lopen voor een gratis kopje koffie. De stroom is er ook tot twee keer toe helemaal afgevlogen. Dat is in een winkel waar alles draait om techniek ontzettend onhandig, twee dagen in het donker.
Dan de grootste veroorzaker van mijn slapeloze nachten. Het alarm! Twee keer per week gaat ons alarm af. Soms een kwartier na sluitingstijd en dat is vervelend maar nog ok. Maar dan die telefoontjes om 03.15 uur in de nacht. Altijd op hetzelfde moment. Ik ben zelfs ook nog een keer naar Den Haag gereden. De glazenwasser aan het werk, hoe cool is dat?
Retail in de toekomst in de fysieke omgeving blijft ook een business van vele kleine operationele dingetjes en toch ga ik met een glimlach naar de winkel en nog belangrijker, ik kom iedere dag met een nog grotere smile terug. Ik ben toch niet gek!