‘Internet is de oorzaak van de grote pijn in retail.’ Je hoort het vaak. Grote retailketens vallen om, de leegstand neemt toe. Toch ben ik het niet eens met die veelgehoorde uitspraak. Waar de pijn wel zit en wat dit betekent voor vastgoed?
Als de ‘retail rollercoaster’ vat ik de ontwikkelingen in de sector van de afgelopen twintig jaar samen. Wat blijkt? Sinds 1994 zijn er drie ontwikkelingen te noemen die invloed hebben op de retailsector, waarvan de opkomst van het internet slechts een onderdeel is. Waarom 1994 als aanvangsjaar van het onderzoek? Omdat in dat jaar kopen via internet mogelijk werd.
Het eerste pijnpunt is de verandering in de bevolkingssamenstelling. Drie ontwikkelingen spelen hierin een rol:
Trekken we vanuit de bevolkingssamenstelling de lijn door richting de economie, dan ontkomen we niet aan de factor ‘afhankelijkheidsrelatie’, oftewel hoe verhoudt zich het aantal actieve mensen zich ten opzichte van het aantal inactieve. Op dit moment staat tegenover één werkend persoon één niet-werkend persoon. In 2060 is deze verhouding één tegenover anderhalf. Daarmee wordt de druk op de werkende Nederlander groter, we moeten het verdiende geld met meer mensen verdelen.
Kijken we naar de economie op zich, dan zien we door de tijd grote schommelingen in consumentenvertrouwen. Neemt het consumentenvertrouwen toe, dan stijgt de koopbereidheid. Daalt het vertrouwen, dan neemt die af. Het vertrouwen hangt nu rond het nulpunt, zo doet Brexit het vertrouwen geen goed. Kortom, het consumentenvertrouwen heeft invloed op de verkopen in de winkels. Zo zien we dat de omzet van ‘food’ meegroeit en boven de inflatie ligt. Non-food daarentegen houdt sinds 2007 de inflatie al niet meer bij. Minder groei betekent dat je minder in staat bent de kosten het hoofd te bieden, tenzij je altijd hele grote marges hebt gehad.
Onder technologische ontwikkeling valt ook het internet. De internetpenetratie, de toegang tot het internet, bedraagt in Nederland voor de hele bevolking 93-95%. Voor ouderen, 70+’ers, is dit nog lager, maar neemt snel toe met de jaren. Qua internetaankopen blijkt dat 60% van de gebruikers het afgelopen jaar via het internet een aankoop heeft gedaan. Dat komt erop neer dat 55% van de totale bevolking regelmatig een internetaankoop doet.
Hebben deze ontwikkelingen invloed op vastgoed in de retail? Ondanks alle ontwikkelingen in de omgeving van retail is het aantal meters gigantisch gegroeid.
Het aantal m2 vloeroppervlakte sinds 1994:
– In non-food een stijging van 80%
– In food een stijging van 75%
De omzetontwikkeling in dezelfde periode liet een heel ander beeld zien:
– In non-food een stijging van 26%
– In food een stijging van 61%
Het aantal m2 groeit daarmee harder dan de omzet. De vloerproductiviteit, de omzet per m2, laat zelfs al sinds 1996 een dalende lijn zien. En u zult het beamen, toen was internet nog echt niet zo groot. De vloerproductiviteit sinds 1994:
– In non-food een daling van 30%
– In food een daling van 8%
In dezelfde periode is de inflatie 52% gestegen. En zie daar het probleem.
Voor de dag van morgen betekenen deze ontwikkelingen dat we minder winkels nodig hebben dan nu het geval is. Dat betekent dat we met meer leegstaand vastgoed komen te zitten. Voor vastgoedpartijen betekent dit dat zij op zoek moeten gaan naar andere oplossingen, zoals transformatie, om leegstaand winkeloppervlak te bestrijden.