Stel ons je vraag

De winkels zijn weer open, maar is jouw positie in de markt veranderd?

Blog10 juni 2021

Door Marien Drost

Sinds vorig jaar maart is er een hoop gebeurd en dat heeft ook zeker zijn weerslag gehad op het retaillandschap. Winkels helemaal dicht, winkelen op afspraak, winkelen met een beperkt aantal bezoekers - ondertussen lijken we alle mogelijkheden wel te hebben gehad. Gelukkig zijn de winkels op dit moment open (met een limiet) en kunnen retailers weer doen waar ze goed in zijn.

Normaal gesproken raden wij onze klanten aan om op regelmatige basis een naamsbekendheid- & imago onderzoek te laten uitvoeren. Denken jouw potentiële klanten eerst aan jou of denken ze toch aan de concurrent? Een hoge naamsbekendheid vergroot de kans dat klanten sneller voor jouw winkel kiezen. Ook is het belangrijk om inzicht te krijgen in jullie positie en bij welke doelgroep er nog winst te behalen is. Dit kan jouw positie in de markt versterken. En als de consument bekend is met je organisatie, welk beeld hebben zij dan van jou? En komt dat wel overeen met het door jullie gewenste imago?

Tijdens de coronacrisis was het voor fysieke winkels lastig(er) om binding te houden met klanten of om überhaupt in contact te blijven met klanten. Toen de fysieke winkels helemaal dicht moesten, was het in veel sectoren alleen nog maar mogelijk om online te kopen. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van webshops waarbij de omzet door het spreekwoordelijke dak ging. En toen er eenmaal weer gewinkeld mocht worden met een maximum aantal personen in de winkel, ging men misschien naar de winkel om de hoek doordat het dichterbij en rustiger was.

Nu zijn de winkels weer open en gelukkig zien we in de Google Mobility data dat de consumenten ook weer terug zijn in de winkelstraten. Maar ben jij nog steeds top-of-mind bij jouw belangrijkste doelgroep? En is jouw imago vanwege de coronacrisis definitief veranderd doordat consumenten andere keuzes hebben gemaakt tijdens de crisis?

Benieuwd naar de antwoorden op deze vragen? Neem gerust contact met mij op via mdrost@qanda.nl of een van mijn Insights collega’s voor de mogelijkheden!