Stel ons je vraag

Den Haag test retail innovaties voor de fysieke winkel van de toekomst

Artikelen12 oktober 2017

Elf winkels in de Haagse binnenstad doen mee aan Store of the Future project

Van 13 oktober t/m 6 november testen ondernemers in de binnenstad van Den Haag de laatste retail innovaties. Ondernemers van elf verschillende winkels experimenteren met technologie om de fysieke winkelervaring van de klanten te verbeteren, van virtual reality toepassingen tot interactieve projecties.

De ontwikkelingen in de retail gaan razendsnel, waardoor een onderscheidende ervaring in de fysieke winkel nog belangrijker wordt. Store of the Future Den Haag is een initiatief van het Haags Retailpunt (programma Smart Shopping) en Q&A. Samen met lokale ondernemers bieden zij de mogelijkheid om innovaties te testen en kennis te delen.

Store of the Future Den Haag Winkelroute

De elf deelnemende ondernemers zijn allemaal gevestigd in het centrum van Den Haag. Via de route die online beschikbaar is kun je zelf op pad om de verschillende innovaties te zien en ervaren. Er worden ook kosteloos tours aangeboden. Deze vinden plaats op 13, 25 en 31 oktober. Kijk voor meer informatie op www.haagsretailpunt.nl.

Deelnemende winkels en innovaties

1. Collectiv. (Prinsestraat 5A)
Collectiv. is het Living Lab voor retailinnovatie in Den Haag: een conceptstore die gerund wordt door ruim 20 ondernemers en designers. Voor het project Store of the Future Den Haag is Collectiv het startpunt van de route langs de winkels. Hier vind je de innovatie Beam Labs waarmee de beleving in de winkel wordt verhoogd aan de hand van filmpjes over de winkel en de producten.

2. CREDO (Hoogstraat 17)
Bij luxe kledingzaak CREDO staat een interactieve passpiegel die in 8 seconden een 360 graden video van een outfit maakt. De klant kan daarna rustig kijken – in de winkel of thuis – hoe de kleding zit en wat het best bevalt. Bekijk de video: https://www.youtube.com/watch?v=xY811VssBLM

3. Michael Barnaart van Bergen (Papestraat 1B)
In de winkel van de Haagse modeontwerper Michael Barnaart van Bergen wordt Beam Labs op een nieuwe manier ingezet waardoor storytelling naar een hoger level wordt getild. Aan de hand van schetsen en foto's van de collectie komt de authenticiteit van Michael’s ontwerpen naar voren met behulp van technologie.

4. DOK Cookware (Passage 19)
Bij kookwinkel DOK Cookware heeft WT interactive met hun Floor is Yours concept een interactieve vloerprojectie ontwikkeld die het winkelend publiek voorziet van productinformatie en kooktips via korte video’s. Bekijk de video: https://www.youtube.com/watch?v=XZ0RaeclPq0

5. Het Appeltaartgevoel (Noordeinde 79)
Beam Labs zorgt bij het Appeltaart gevoel voor extra toelichting bij het stempelassortiment dat zij verkopen. Op de muur worden leuke how-to video's getoond die uitleg geven over de stempels en laten zien hoe deze het beste gebruikt kunnen worden. Een mooie manier van storytelling waarbij het product een extra lading krijgt.

6. Rivièra Maison (Hoogstraat 5)
In de Rivièra Maison Flagship Store kunnen klanten met een augmented reality app van Amikasa via de camera van hun telefoon producten in hun woning plaatsen om te zien hoe het staat. Let op: deze innovatie is alleen beschikbaar tijdens de winkeltours op 25 en 31 oktober.

7. Hop & Stork (Passage 82)
WT interactive heeft bij Hop en Stork een tafel in de winkel omgetoverd tot interactieve presentatietafel. Door het plaatsen van producten op deze tafel kunnen klanten de verhalen achter de koffie en chocola bekijken met interactieve animaties.

8. Planet Passage (Passage)
De kap van de monumentale Passage wordt toekomstklaar gemaakt. Tijdens de renovatie kan men de 3D Planet Passage zelf ervaren. Speciaal voor het project Store of the Future zijn er VR-brillen beschikbaar tijdens de tours.

9. JEANS CENTRE (Spuistraat 11)
Met de mobile mirror maakt de Flagship Store van Jeans Centre het passen van kleding makkelijker. Klanten kunnen hun look filmen en vertraagd afspelen, waardoor het beter te zien is hoe de kleding aan de achterkant staat.

10. Shoeby (Vlamingstraat 18)
In de Shoeby flagshipstore staat een professioneel team van ontwerpers en designers klaar om je look en nieuwe kleding kosteloos te personaliseren.

11. MEFORYOU (Grote Marktstraat 16)
MEFORYOU biedt een unieke combinatie van ‘food and phone’. Tijdens een kop koffie of lunch kun je ter plekke je toestel of tablet laten repareren of onderhouden.

De leveranciers van de technologieën die deelnemen aan dit project:

  • WT interactive werkt met de allernieuwste technologieën en ziet deze niet als doel maar als middel om voor klanten een concept te ontwikkelen dat recht doet aan het merk, de collectie en de bezoeker. WT staat bekend om zijn verrassende interactieve presentatieconcepten.
  • Beam Labs tilt storytelling naar een hoger level met behulp van Smart Beams. Deze Beams kunnen zowel op een tafel als op een wand worden geprojecteerd, waardoor de innovatie op een flexibele manier kan worden ingezet in de winkelomgeving. Bekijk de video over de toepassing van de Beams.
  • Memomi presenteert een high-end digitale spiegel die bijdraagt aan een vernieuwde winkelbeleving voor de consument.