Onderzoek Q&A: Vrijwel geen discussie, Zwart Piet is favoriet.
Amersfoort, 10 oktober 2014 – De politieke discussie rondom Zwarte Piet is inmiddels overgeslagen naar het Nederlandse winkellandschap. Winkelketens beginnen het assortiment en de communicatie uitingen er al op aan te passen. Vooralsnog lijkt dit geen verstandige zet, zo blijkt uit recent onderzoek van Q&A Research & Consultancy.
Een elftal stellingen heeft uitgewezen dat winkeliers die geen Zwarte Piet gerelateerde producten meer verkopen eerder vermeden dan bezocht worden. Bijna niemand (3%) is het ermee eens dat Zwarte Piet uit het winkellandschap verdwijnt.
Om de stemming rondom Zwarte Piet te meten, herhaalt Q&A wekelijks het onderzoek en worden de resultaten in een grafiek gepresenteerd.
Stelling |
Saldo (eens-oneens) |
Zwarte Piet moet altijd blijven bestaan |
87% |
Winkels zouden geen 'Zwarte Piet producten' mogen verkopen |
-94% |
Ik vind het prima als Zwarte Piet uit de winkels verdwijnt |
-85% |
Ik blijf mijn kinderen met Zwarte Piet opvoeden |
94% |
Ik mijd winkels die 'Zwarte Piet producten' verkopen |
-88% |
Overigens spreekt 87% (november 2013 was dit 90%) van de Nederlandse consumenten een voorkeur uit voor de Zwarte variant van de Piet. 4% kiest voor de gekleurde en slechts 1% voor de witte. De overige consumenten hebben geen voorkeur.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.500 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.