Door Marien Drost
In de afgelopen 15 jaar hebben we bij Q&A veel consumentenonderzoeken gedaan zoals bijvoorbeeld conversie onderzoeken, tevredenheidsonderzoeken en naamsbekendheidonderzoeken. Alle succesvolle onderzoekstrajecten starten met een goede vragenlijst, dit is de basis. Heb jij veel (geld) geïnvesteerd in een onderzoeksproject en leverde dit geen goede inzichten op omdat de vragenlijst niet goed (genoeg) bleek te zijn? Lees dan snel verder!
Een onderzoekstraject start bijna altijd vanuit een ‘probleem’ (marketingvraag of beslissing die genomen moet worden). Om het jezelf gemakkelijker te maken in het proces, kun je hierbij het best enkele onderzoeksvragen opstellen. Met de beantwoording van de onderzoeksvragen heb je de benodigde info om het ‘probleem’ op te lossen. Op het moment dat je daadwerkelijk de vragenlijst gaat opstellen, kun je telkens checken of een vraag relevant is bij het beantwoorden van de onderzoeksvragen.
Bij het samenstellen van vragenlijsten zijn er behoorlijk wat valkuilen. Hieronder geef ik een aantal tips vanuit mijn eigen expertise die je hierbij kunnen helpen:
Dan is het zover, de vragenlijst is klaar om te versturen. En dan? Wij sturen dan eerst een test (uitnodiging aan een klein aantal panelleden) uit waarna we een check doen op alle gegeven antwoorden. Daarbij hebben respondenten altijd de mogelijkheid om feedback over de vragenlijst te geven, hieruit blijkt soms dat vragen toch niet duidelijk genoeg gesteld worden.
Natuurlijk is dit maar een tipje van de sluier wat betreft vragenlijsten en komt er bij een onderzoekstraject nog wel wat meer kijken. Kunnen wij je helpen? Neem dan contact met mij op (mdrost@qanda.nl)
Auteur:Marien Drost