Amersfoort, 8 juli 2021 – De kanshebbers voor de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021 – 2022’ en ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021 – 2022’ zijn bekend! Drie koplopersop het gebied van duurzaamheid zijn door een vakkundige jury aangemerkt voor de sustainability award: Auping, Ekoplaza en Tony’s Chocolonely. Drie nieuwe retailconcepten op de Nederlandse markt maken kans op de juryprijs als beste nieuwkomer. Deze top drie bestaat uit: Algorithmic Parfumery, De Lokalist en Food for Skin.
Duurzame retailers
De jury voor de sustainability award heeft potentiële kanshebbers beoordeeld op vier nominatiecriteria: (1) duurzaamheid in missie, visie en strategie en de verantwoording daarover. (2) Hoe duurzaam is het assortiment en haar leveranciers? (3) Hoe is de inspiratie richting de klant met betrekking tot duurzaamheid? (4) Hoe gaat het bedrijf duurzaam om met haar bedrijfsvoering? Op basis van deze selectiecriteria zijn Auping, Ekoplaza en Tony’s Chocolonely als kanshebbers voor deze award genomineerd.
Auping lost door hun ‘Auping take back system’ het matrassen afvalprobleem op. Door de circulaire matrassen en de bedden van duurzame materialen te maken zet de beddenwinkel forse stappen voor verduurzaming van de slaapindustrie. Als pionier in deze sector inspireert het familiebedrijf haar klanten op bewustwording binnen het thema duurzaamheid. Tip van de jury is de informatievoorziening op het gebied van duurzaamheid door bijvoorbeeld een MVO-jaarverslag verder verbeteren.
Ekoplaza is volgens de jury een koploper op het gebied van duurzaamheid binnen foodretail. Het hele concept ademt duurzaamheid en circulariteit. Ekoplaza is niet voor niets al voor het vijfde jaar op rij genomineerd. Het bedrijf is op veel thema’s actief. Denk aan plastic, voedselverspilling, dierenwelzijn, fairtrade certificering, tips over gezonde voeding en lokale samenwerkingen. Een tip van de jury: Het MVO jaarverslag in hogere frequentie publiceren, het huidige jaarverslag wat gepubliceerd is dateert van 2017-2018.
Het slaafvrij maken van de cacao industrie is de missie van Tony’s Chocolonely. Ze zeggen zelf een impactbedrijf te zijn dat chocola maakt. De jury is gecharmeerd van het feit dat Tony’s als voorbeeld kan dienen voor veel bedrijven, waarbij het laat zien dat duurzaamheid niet alleen kan worden bereikt. Dit bereik je namelijk alleen door samen te werken met leveranciers, klanten, overheid en concurrenten. De verslaglegging op het gebied van duurzame bedrijfsvoering (afval, energie, etc.) kan nog uitgebreider.
Retailers die ook door de jury zijn beoordeeld, maar niet tot de top 3 gekomen zijn: Zeeman, Moyee Coffee, Yoni, Pieter Pot, Ikea, Naïf en Studio Anneloes. De genomineerden kunnen zich door middel van een videopitch presenteren tijdens de overallbekendmaking op 28 oktober. De winnaar wordt bepaald door de stem van het publiek (50%) en de jury (50%).
De juryleden: Henk Hofstede – Sector Banker Retail ABN AMRO, Bert van Son – winnaar vorig jaar en oprichter MUD Jeans, Margreet van Schaijck – Brand manager NL & BE Lush, Meike Koster – Marketing & Communication Manager Max Havelaar, Michiel van Yperen – Transitiemanager MVO Nederland, Marlot Kiveron – Sustainability Lead Otrium, Gerwin Souman – Business Development Manager Q&A Insights
De nieuwkomers op de Nederlandse markt
Nieuwkomers die in aanmerking komen voor de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021 – 2022’ zijn niet langer dan drie jaar actief op de Nederlandse markt. Ze zijn door de jury beoordeeld op onder andere vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. Op basis hiervan zijn drie nieuwkomers genomineerd: Algorithmic Parfumery, De Lokalist en Food for skin.
Algorithmic Parfumery heeft sinds 2019 een winkel in Breda. Het concept heeft van alles in zich: hyperpersonalisatie, beleving, omnichannel en machine-learning. Deze uitvinding, die via een grote investeerder uit silicon valley zijn weg heeft gevonden naar de Bredase winkelstraat, zet de parfumeriewereld op zijn kop. Het bestellen van de parfum kan online. De beleving in de fysieke winkel zorgt echter voor een nog vollediger klantreis. De jury zou daarom graag nog meer winkelpunten terug willen zien.
De Lokalist is een lokaal bezorgplatform en bezig met een sterke opmars. Ze zijn in 2020 gestart en hebben nu al een landelijke dekking. De logistieke ervaring van de oprichters en het feit dat lokale ondernemers uit heel Nederland zich kunnen aanmelden voor het platform worden als positief beoordeeld door de jury. Er zijn meerdere lokale platforms op dit vlak actief. Door de snelle uitrol en ondernemerservaring van de oprichters heeft de jury de hoop en verwachting dat De Lokalist landelijk als hét lokale bezorgplatform gaat fungeren.
Food for Skin staat voor gezonde en 100% natuurlijke huidverzorging. De aantrekkelijke vormgeving en productie van reststromen uit groenten worden als positief beoordeeld. De jury is onder de indruk hoe het merk door fundamentele keuzes een disruptor in cosmetica land kan worden genoemd. Wel zou de jury graag de verpakking verduurzaamd zien. Daarnaast lijkt het merk uitstekend geschikt voor een fysieke winkellocatie zodat het merk nog meer beleefd kan worden en producten getest en geroken kunnen worden.
De genomineerden kunnen zich door middel van een videopitch presenteren tijdens de categorie uitreiking op 23 september. De winnaar wordt bepaald door de stem van het publiek (50%) en de jury (50%).
Andere nieuwkomers die beoordeeld zijn door de jury: Mercer, NADUVI, Savara Intimates, Thuisuiteten.nl, Hellochair.nl en Nieuw Mos. De juryleden: Henk Hofstede – Sector Banker Retail ABN AMRO, Ben van Duijn – Winnaar vorig jaar en oprichter Holy Moly Pizza, Linda Keijzer – CEO Xenos, Donovan van Heuven – Hoofdredacteur MT/Sprout, Francella ter Haar – Business Consultant Retail Q&A, Debbie Klein – CEO Leen Bakker/Kwantum, Harry Bijl – Inspirator & Innovator INretail.