Stel ons je vraag

Gunstige kalender helpt webwinkel op tijd te leveren

Persberichten 7 januari 2015

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Veel angst voor te late levering door webwinkels

Amersfoort, 6 januari 2015 –  Jaarlijks doet Q&A Research & Consultancy onderzoek naar de levering van pakketjes tijdens de feestdagen. Voor de feestdagen in december 2014 blijkt dat dit jaar minder pakketjes te laat bezorgd zijn. Een positief gegeven, maar niet geheel aan de webwinkels toe te wijzen. Met name de bezorging rond Kerst is een stuk beter verlopen dan in 2013 het geval was, terwijl deze verbetering rond Sinterklaas niet te zien is.

Vorig jaar viel de Kerst op woensdag en donderdag en omdat consumenten toch vaak op het laatste moment nog inkopen doen, betekent dit dat webwinkels slechts één dag de tijd hadden om de bestelling van maandag te verwerken. Dit jaar vielen de kerstdagen op donderdag en vrijdag en hierdoor hadden de webwinkels in feite een dag extra om bestellingen te verwerken. Desalniettemin is het een positief gegeven dat er meer pakketjes ‘gewoon’ op tijd aan zijn gekomen.

Teleurstelling
Het is duidelijk dat webwinkels geen goede beurt maken door een te late levering. Hoewel de schuld ook bij de pakketbezorger kan liggen, zal de consument de verkoper erop aankijken. Van de gedupeerden rond Kerst geeft slechts 12% aan dat hierdoor het feest niet geslaagd was. Met Sinterklaas ligt dit percentage een stuk hoger (28%) en juist omdat de bezorging van pakketjes rond Sinterklaas niet verbeterd is, doen webwinkels er verstandig aan zich hierin te verdiepen.

Angst
Van alle consumenten die aan het onderzoek hebben meegewerkt geeft 26% aan geen online aankopen te durven doen rondom de feestdagen, omdat ze bang zijn dat het niet op tijd wordt bezorgd. Blijkbaar is het imago van de service in het algemeen dus nog niet om over naar huis te schrijven. Tegelijkertijd ligt hier voor de webwinkels wel veel verbeterpotentieel en een enorme kans om de markt voor online winkelen te vergroten.

Naar schatting zijn er dit jaar zo’n 475.000 consumenten getroffen door een te late bezorging en dit aantal lag vorig jaar rond de 550.000. Veel begrip is er niet voor webwinkels in de hectische decembermaand. Slechts 8% van de Nederlanders kan begrip opbrengen voor een te late levering.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 5.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.