Amersfoort, 11 februari 2021 – Deze zondag is het weer tijd om de liefde te vieren. Q&A deed onderzoek om te kijken of er door de Nederlandse consument ook aan de retail wordt gedacht dit weekend, want de retailwereld kan op dit moment wel een beetje liefde gebruiken! Verder onderzochten we welke geliefde retailer nou echt gemist wordt in tijden van de harde lockdown.
De sluiting van de niet-essentiële winkels heeft nog steeds een grote impact op de Nederlandse detailhandel. Echter is er toch één winkel die uitzonderlijk veel gemist wordt sinds deze verplicht gesloten is. De meeste respondenten geven aan Action het meest te missen. De winkels die daarnaast het meest gemist worden, zijn: HEMA, IKEA, Mediamarkt, Blokker, Intratuin, Primark, Bijenkorf, Primera en Zeeman. Opmerkelijk is dat 39,1% zegt geen enkele retailer te missen. Toch wordt Valentijnsdag dit jaar niet overgeslagen. 27% geeft aan dit jaar Valentijn te gaan vieren. Het aantal is in de afgelopen jaren toegenomen van 21% in 2015 en 23% in 2017. Ondanks deze stijging vindt niet iedereen het een geschikt moment om de liefde te vieren. Voor 40% van de respondenten mag Valentijnsdag dit jaar worden overgeslagen door de huidige maatregelen omtrent corona.
De groep die dit jaar wel van Valentijnsdag gaat genieten doet dit merendeels met cadeaus of bloemen. Echter lijken de lokale ondernemers dit jaar minder populair te zijn wanneer het om Valentijn gaat. 74% van de respondenten gaf aan vorig jaar hun Valentijns geschenk lokaal te hebben gekocht. Dit jaar ligt dit percentage lager – 62% geeft aan cadeaus lokaal te hebben gekocht of te gaan kopen. Een bosje bloemen of iets lekkers worden nog lokaal aangeschaft. Overige cadeaus zoals geurtjes, kleding en lingerie worden vooral buiten de eigen woonplaats gekocht.
Tussen mannen en vrouwen is een groot verschil te zien met wat zij gaan doen. Het populairste cadeau om te geven onder mannen is een bosje bloemen. 62% van de mannen geeft aan dit te gaan geven, terwijl dit maar 26% bij de vrouwen is. De vrouwen kiezen juist vaker voor iets lekkers om te geven, zoals bonbons of wijn. 62% van de vrouwen kiest hiervoor, terwijl dit onder de mannen maar 34% is. De mannen zijn wel degene die vaker iets voor Valentijnsdag gaan ondernemen dit jaar. Eén op de drie mannen geeft aan iets te gaan doen, terwijl dit maar voor één op de vijf vrouwen geldt. Of dit uit de grond van hun mannenharten komt is maar net de vraag: een kwart van de mannen voelt zich namelijk verplicht om iets te doen voor Valentijnsdag.
Q&A voerde een online onderzoek uit onder 4.581 respondenten om te achterhalen welke niet-essentiële retailer het meest werd gemist tijdens de harde lockdown onder de Nederlandse consument. Het onderzoek vond plaats in week 3 t/m 5. Het Valentijnsonderzoek is uitgevoerd in week 5 en week 6 onder 1.305 respondenten.