Door Francella ter Haar
Het online kanaal groeit nog steeds, maar de fysieke retailer hoeft niet te vrezen, zo blijkt uit onderzoek van ons retailadviesbureau Q&A. Meer dan de helft van de consumenten koopt nog bij voorkeur in de stenen winkel.
Online maakt een opmars, maar in de categorie mode en schoenen is de fysieke winkel nog steeds favoriet. Hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft voor de consument? Voor de juiste focus is het winkelkompas ontwikkeld, onderverdeeld in 5 w’s: ‘waar’ (winkelgemak en uitstraling en beleving), ‘wat’ (kwaliteit en samenstelling assortiment), ‘waarde’ (prijs en acties en aanbiedingen), ‘wie’ (deskundigheid, klantvriendelijkheid en service) en ‘waarom’ (betrouwbaarheid).
Uit ons onderzoek blijkt dat er verschil is in wat de vrouwen- en mannenkledingconsument verwacht van de retailer. De koper van vrouwenmode vindt ‘waarde’ het belangrijkst. Bied haar een goede prijs-kwaliteitverhouding en keuze in verschillende prijsklassen. Uitblinken op prijs is geen must, maar houd de concurrentie in de gaten. Bij de mannenmodeconsument draait het vooral om ‘wat’. Deze consument kiest voor een winkel vanwege een ruim en variërend assortiment met kwalitatief goede producten die op voorraad zijn. Draaien aan de knoppen is een continu proces. Kies er in elk geval twee uit om op te excelleren. Communiceer daar duidelijk over, zodat consumenten weten waarvoor ze bij je terecht kunnen, en via het passende kanaal. Online blijkt daarvoor de beste plek te zijn, al is de folder nog niet passé.