Onderzoek Q&A: Bezorging van pakketjes bleek lastiger dan vorig jaar
Amersfoort, 18 januari 2018 – Het was weer aanpoten voor de Nederlandse webshops. Online bestedingen blijven maar groeien en consumenten worden veeleisender. Dit maakt de uitdaging des te groter om in de decembermaand alles weer op tijd bij de klant te krijgen. Dit bleek lastiger dan vorig jaar en het ging dan ook vaker mis, zo bleek uit onderzoek van Q&A.
Pakketjes moeten gewoon altijd op tijd komen. Daar is verreweg het grootste gedeelte van Nederland het wel over eens. Zeker in december, wanneer veel kinderen met smart wachten of er aan het verlanglijstje is voldaan. Toch gaat het in bijna 5% van de gevallen mis met Sinterklaas en in bijna 6% van de gevallen met kerst. Dit betekent voor kerst een stijging van een procentpunt ten opzichte van vorig jaar.
De verklaring hiervoor kun je zoeken in het moment dat kerst valt. In 2016 viel eerste kerstdag op zondag, waardoor de webshops de dag van tevoren nog konden bezorgen. In 2017 viel eerste kerstdag op maandag en daarmee verloren de webshops vaak de bezorgdag ervoor. Hoewel sommige retailers inmiddels bezorging op zondag aanbieden, bleek dit nog niet genoeg.
Vorig jaar verliep de bezorging uitzonderlijk goed en helaas konden de online winkels/bezorgers deze lijn niet doortrekken. Maar als we kijken naar de trend vanaf 2011, dan moet wel gezegd worden dat die er positief uitziet. Het verwachtingspatroon van de consument wordt alleen steeds hoger en dat maakt het voor webshops belangrijk dat ze elk jaar weer alle zeilen bijzetten.