Stel ons je vraag

Kerstmis weer een lichtpuntje voor winkeliers

Persberichten22 december 2015

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Nederland is positief gestemd rond kerst

Amersfoort, 22 december 2015 – Wederom pakt dit jaar de gebruikelijke eindsprint voor winkeliers weer iets beter uit dan vorig jaar. Net als vorig jaar verwachten consumenten weer meer extra uitgaven te doen voor de kerst. Er wordt het vaakst gekocht voor het ontbijt, de lunch of het diner, maar uiteindelijk zal het meeste geld naar cadeaus gaan.

Bestedingen
Al jarenlang geeft bijna 90% van de Nederlanders aan dat ze kerst zullen vieren. Daar blijkt dus vooralsnog weinig winst te behalen voor de winkels. De gemiddelde besteding per huishouden zal echter wel met zo’n 5% stijgen en dat betekent meer omzet voor de detailhandel. Indien mensen aangeven extra geld uit te geven voor de kerstdagen, dan gaat dit in 73% van de gevallen onder andere naar eten en drinken en 61% van deze mensen geeft aan cadeaus te zullen kopen. Nummer drie op de lijst is de kerstkaart (46%), maar die is dit jaar wel minder populair dan in 2014 (50%).

De kerstgedachte
Helaas is kerst niet voor iedereen het hoogtepunt van het jaar. Sinds 2011 voelen steeds meer mensen zich eenzaam met de kerst (dit jaar 12% ten opzichte van 8% in 2011) en voor steeds minder mensen is kerst de leukste tijd van het jaar (dit jaar 53% ten opzichte van 59% in 2011). Het lijkt er overigens wel op dat er steeds vaker aan andermans kerstfeest wordt gedacht. In 2011 gaf nog 79% aan niks speciaals voor het goede doel te doen en dat aandeel is stapsgewijs gedaald naar 64% in 2015.

Over het onderzoek
Het onderzoek over kerst is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.400 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.