Door Jet Heijstek
Werken in de retailbranche is een feestje! Bij Q&A houd ik mij elke dag bezig met de laatste ontwikkelingen en de leukste innovaties in deze dynamische markt. Leuk om te weten, nog leuker om te delen. Ik vertel je graag over een concept waar ik laatst een bezoek aan bracht en dat in mijn hoofd is blijven spelen: YUN.
In oktober 2015 opende deze brillenzaak voor het eerst haar deuren. Het Koreaanse merk verkoopt sindsdien tijdloze brillen van dun, licht en duurzaam materiaal van hoge kwaliteit. Het meest bijzondere aan dit concept is dat je een brilletje kunt kopen in slechts 20 minuten. YUN is minimalistisch in drie opzichten: design, tijd en prijs. En dat klopt. Je scoort hier supersnel een mooie bril vanaf 99 euro, inclusief glas.
Afgelopen april bracht ik een bezoek aan de flagship store van YUN tijdens een Q&A Retailtour in Berlijn. Bij het passeren van deze winkel werd mijn aandacht al direct getrokken. De blinkende, zilveren machine die achter een grote glazen wand in de winkel staat, het zogenaamde YUN LAB, zorgt ervoor dat je naar binnen wilt. De tekst op de etalageruit “Customized prescription glasses in 20 minutes” versterkt dit. In de winkel liggen de elegante brillen goed gepresenteerd in allerlei soorten en maten. De medewerkers weten je het verhaal van YUN vol enthousiasme te vertellen. En dat kunnen ze goed. Heel goed.
Het verhaal van YUN is precies wat ik zo leuk vind aan dit concept. In 20 minuten een bril kopen klinkt voor mij te mooi om waar te zijn. In de winkel kreeg ik dan ook de neiging om een bril te kopen om te zien hoe het proces werkt. Slim, vind ik. De aanwezigheid van het YUN LAB helpt daar zeker bij. Er hangt een soort mysterie om de machine waar de bril uit komt. Daarbij klopt het product van YUN. Prachtige brillen voor een goede prijs. Ik keek er mijn ogen uit…
Wil je meer weten over YUN? Neem eens een kijkje op hun website: www.yun-berlin.com. De flagship store van YUN bevindt zich op de Rosenthaler Str. 11 in Berlijn.
Auteur:Jet Heijstek