Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Krijgt Pasen haar betekenis terug?
Amersfoort, 25 maart 2016 – Ook dit jaar heeft Q&A Research & Consultancy onderzoek gedaan naar de trends rondom Pasen, en het ziet er weer positief uit voor de winkels die de ingrediënten voor de diverse maaltijden verzorgen. In meer dan drie kwart van de Nederlandse huishoudens zullen namelijk speciale paasaankopen worden gedaan.
Supermarkt wint
Met betrekking tot het paasontbijt worden vleeswaren, eieren en kaas door meer dan 70% van de consumenten in de supermarkt gekocht. Voor brood geldt dat de bakker in verhouding iets meer in de melk te brokkelen heeft (34%), maar ook hier wint de supermarkt (61%). Eieren (9%) en vooral kaas (14%) worden nog relatief vaak op de markt gekocht.
Er zijn maar weinig mensen die vinden dat er te weinig aanbiedingen in de winkels zijn, al zijn niet alle aanbiedingen even in trek. Feit is wel dat 73% van de paasshoppers wel eens iets koopt dat niet op het boodschappenlijstje staat en daar spelen supermarkten maar al te graag op in.
De paasgedachte
Er is dit jaar een klein signaal dat Pasen een deel van haar oorspronkelijke betekenis terug krijgt. Al sinds 2010 is aan Nederlanders gevraagd in hoeverre ze Pasen slechts zien als ‘niet meer dan een lang weekend vrij’. Hoewel het nog steeds de meerderheid is (53%) die het hier in zekere mate mee eens is, is dit het laagste percentage dat gemeten is sinds 2010.
Toch ziet men Pasen wel meer als ‘gezellige familieaangelegenheid’ (74% eens) dan als dagen met religieuze betekenis (49% eens)
Over het onderzoek
Het jaarlijks terugkerende onderzoek naar Pasen is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.400 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.