Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Iets meer mensen zullen vader bedanken
Amersfoort, 12 juni 2014 – Jaarlijks doet Q&A Research & Consultancy onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rondom Vaderdag. Hieruit blijkt dat er iets meer mensen dan vorig jaar iets aan Vaderdag zullen doen, maar dat de bestedingen aan cadeaus wederom wat af zullen nemen.
2013 was het eerste jaar waarin minder dan de helft (47%) van Nederland iets aan Vaderdag deed. Naar aanleiding van het onderzoek van afgelopen week is de verwachting dat dit jaar 49% van de Nederlanders iets aan Vaderdag zal gaan doen.
Verschil tussen zoon en dochter
Wat betreft cadeaus zijn vaders nogal afhankelijk van het feit of er een zoon of dochter op bezoek komt. Dochters geven over het algemeen meer cadeaus (2 en zonen 1,5), maar besteden hier in totaal minder aan (€ 18,- en zonen € 22,-). De kans dat een vader een etentje krijgt is twee keer zo groot bij een dochter. De kans op een bloemetje is bij een dochter zelfs vier keer zo groot. Zonen komen vaker met een cadeaubon of een alcoholische versnapering.
Bijna kwart via internet
In 2011 kocht nog maar 12% een cadeau voor Vaderdag via internet. Dit is inmiddels bijna verdubbeld naar 23%. Met name de kleine zelfstandige winkelier is hier de dupe van. In 2011 kocht nog 25% iets bij een dergelijke winkel en dit jaar zal dit zo’n 20% zijn.
Over het onderzoek
Het jaarlijks terugkerende onderzoek naar Vaderdag is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 2.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.