Amersfoort, 15 juni 2017 – Q&A doet al jaren onderzoek naar zowel Moederdag als Vaderdag. Altijd al bleek dat meer mensen iets aan Moederdag doen dan aan Vaderdag. Dit jaar is maar eens direct gevraagd wat men nu belangrijker vindt en dan moeten de vaders toch echt hun meerdere erkennen.
Bijna 40% van de Nederlanders vindt Vaderdag niet zo belangrijk en voor Moederdag is dit percentage ‘slechts’ 23%. Bijna de helft van Nederland denkt overigens dat de eigen vader er ook maar weinig waarde aan hecht. Men schat in dat moeders veel meer waarde hechten aan Moederdag en dat maar 23% het niet zo belangrijk vindt.
Niet getreurd
Dit neemt niet weg dat er ook voor Vaderdag nog genoeg cadeaus gekocht worden. Bijna de helft van de Nederlanders doet iets aan Vaderdag en daarvan koopt 82% ook iets. Voor de (schoon)vaders onder ons wordt het meest een alcoholisch drankje gekocht en voor de mannelijke partners zijn verzorgingsproducten het populairst. De totale bestedingen blijven naar verwachting ongeveer gelijk.
Dat er steeds meer via internet wordt gekocht is niet zo opvallend meer. Wat opvallender is, is dat steeds meer mensen aangeven nog niet te weten waar ze de cadeaus gaan kopen. Winkelen wordt voor de consumenten steeds makkelijker gemaakt en de keuze waar men kan kopen wordt ruimer. Blijkbaar worden de consumenten hier ook makkelijker van en besluiten ze pas op een later moment waar ze gaan kopen.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar Vaderdag is uitgevoerd door Q&A. Ruim 1.200 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.