Stel ons je vraag

Moederdag: online bloemenverkoop in de lift

Persberichten 4 mei 2016

Onderzoek Q&A: Moederdag: consumentenbesteding stijgt licht

Amersfoort, 4 mei 2016 – Ook dit jaar heeft Q&A weer onderzoek gedaan naar winkelgedrag rondom Moederdag. Dit jaar zullen ongeveer evenveel mensen als vorig jaar iets aan Moederdag gaan doen, maar de gemiddelde besteding zal iets stijgen. Met name de online bloemenverkoop profiteert.

Moederdag belangrijk?
Iets meer dan 60% van de Nederlandse volwassenen zal iets aan Moederdag gaan doen. Dit percentage is al jaren vrij stabiel. Bijna de helft van de Nederlanders vindt het zelf belangrijk dat er Moederdag gevierd wordt en denkt dat ook hun eigen moeder hier vrij veel waarde aan hecht. Toch hangen er ook wat negatieve associaties aan het fenomeen en dat heeft er met name mee te maken dat het geld kost. Bijna driekwart van de Nederlanders vindt Moederdag in zeker mate commerciële uitbuiting en voor ongeveer 40% voelt Moederdag als een soort verplichting. Desalniettemin geeft ruim 60% aan dat Moederdag gewoon een ideale dag is om de moeders eens in het zonnetje te zetten. Gemiddeld besteedt men ongeveer 38 euro aan Moederdag.

Dat verdient een bloemetje
Het zal geen verrassing zijn dat de Nederlandse moeder het vaakst verrast wordt met een bloemetje, zij wordt hier immers ook het meest blij van blijkt uit het onderzoek. Opvallend is wel dat de online bloemenverkoop flink in de lift zit. Onderzoek uit 2014 van ABN AMRO (in samenwerking met Dutch Flower Group, Chrysal en Q&A) toonde aan dat zo’n 11% weleens bloemen via internet heeft gekocht. Inmiddels is dat percentage meer dan verdubbeld naar 23%. Dit neemt niet weg dat het vertrouwen nog steeds niet heel groot is als men de bloemen niet eerst in het echt kan zien, maar het imago is wel sterk aan het verbeteren. Met betrekking tot de prijzen die internet winkels voor bloemen vragen, is men van mening dat deze hoger liggen dan in de stenen winkel.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar Moederdag is uitgevoerd door Q&A. Ruim 1.200 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.