Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Bestedingen rondom Moederdag omhoog
Amersfoort, 7 mei 2015 - Uit het jaarlijks terugkerende onderzoek van Q&A Research en Consultancy naar winkelgedrag rondom Moederdag is gebleken dat men dit jaar in Nederland meer aan cadeaus zal gaan besteden dan vorig jaar. Iets meer mensen zullen überhaupt iets kopen en de gemiddelde besteding gaat daarbij ook omhoog.
Wat wil mama?
Naar schatting zullen de totale bestedingen toenemen met 4% tot 5%. Als het aan de moeders in Nederland ligt, gaat een groot deel van deze extra bestedingen op aan bloemen. Ruim een derde van de ondervraagde moeders wordt het meest blij van een bloemetje. Na het bloemetje zijn een simpel kaartje (27%), een verzorgingsproduct (24%) of een diner/brunch/high tea (18%) het meest geliefd.
Wat krijgt mama?
Grote kans dat mama krijgt wat ze wil, want 48% van de Nederlandse consumenten die iets van plan is te kopen zal een bloemetje geven. Hoewel veel moeders al genoegen nemen met een kaartje, zal slechts 10% van de kinderen in deze wens voorzien. Verzorgingsproducten zijn nog steeds wel een populair cadeau (17%), maar opvallend minder dan eerdere jaren (24% in 2014).
Wat betekent dit voor de winkels?
Winkelketens, maar zeker ook de lokale, zelfstandige winkels, kunnen profiteren van de stijgende uitgaven van de consument rondom Moederdag. Maar liefst 47% van de schenkers zal een cadeau aanschaffen bij een lokale, zelfstandige winkel. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat bloemenwinkels over het algemeen zelfstandig zijn. 33% kiest voor een landelijke winkelketen en 19% zal het internet gebruiken om aankomende zondag iemand blij te maken. Meer dan in eerdere jaren worden de aankopen op het laatste moment verwacht. 43% kiest ervoor om pas zaterdag actie te ondernemen.
Over het onderzoek
Het onderzoek naar Moederdag is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1.500 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.