Einde crisis gevierd met bloemetje voor Moederdag
Amersfoort, 07 mei 2014 – Het lijkt erop dat er weer wat meer ruimte is gevonden om onze moeders een blijk van waardering te geven. Vorig jaar deed 61% van de Nederlanders iets aan Moederdag en dit jaar is dit aandeel gestegen naar 64%. Dit blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Moederdag dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Wanneer echter de groep Moederdag aanhangers onder de loep wordt genomen, dan blijkt dat er iets minder vaak een cadeau wordt gekocht. Dit is een trend die is ingezet vanaf 2012. Ten opzichte van vorig jaar lijkt de besteding per persoon aan moeders dan wel weer iets toe te nemen, van ongeveer € 21,- in 2013 naar € 24,- in 2014. Mede door dit laatste feit lijkt de Nederlandse detailhandel dit jaar aanzienlijk meer te profiteren van Moederdag dan vorig jaar (naar schatting tussen 5% en 10% meer inkomsten dan vorig jaar).
De dag van de bloemen
Wanneer aan Nederlandse moeders gevraagd wordt wat ze het liefst zouden krijgen, dan kiest 43% voor een bloemetje. Op afstand gevolgd door een al dan niet zelfgemaakte kaart (28%). De top 3 van cadeaus die moeders het liefst ontvangen wordt afgesloten door een cosmetica, parfum of een verzorgingsproduct (24%).
Wat dat betreft liggen de wensen van de moeders redelijk op één lijn met de intenties van de kinderen. Namelijk 45% van de Nederlanders die iets voor Moederdag zullen kopen geeft aan dat dit een bloemetje zal zijn.
Commercieel?
Over het algemeen genomen vindt men Moederdag nog steeds erg commercieel. Echter lijkt dit gevoel wel weer mondjesmaat af te nemen. In 2012 was 36% deze mening toebedeeld en dit jaar is dat nog maar 33%. Van de Nederlanders vindt 32% het gewoon een leuke dag om moeders te bedanken en als de huidige trend zich voortzet dan zal dit volgend jaar de nieuwe nummer één zijn.
Over het onderzoek
Het Moederdag onderzoek 2014 is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.100 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.