Stel ons je vraag

Multiformat strategieën zijn hip!

Blog16 augustus 2017

Door Kim Ellerman

Vorige week bezocht ik San Francisco voor het opdoen van een nieuwe dosis retailinspiratie. Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe concepten werd ik blij verrast door een aanwinst van travel & outdoormerk The North Face. Het was wel een North Face winkel, maar dan toch ook weer niet. Wat blijkt, The North Face is in de US urban exploration stores aan het openen. Gericht op exclusieve streetwear, passend bij de stad. En dit zie je steeds vaker, namelijk retailers die zichzelf met andere concepten opnieuw uitvinden. Multiformat strategieën zijn hip!


The sky is the limit

Retailconcepten zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Groot vs. klein, online vs. fysiek, gericht op convenience vs. experience. De keuze is reuze. Is er eigenlijk nog een grens aan wat je als retailer kan aanbieden? Ik denk dat die grens langzamerhand aan het verdwijnen is. Retailers die hier op een goede manier actief mee bezig zijn, stellen zichzelf in ieder geval één vraag: past het bij de visie van het bedrijf? Zo ja: dan is the sky the limit.


Geen market share, maar share of wallet

Dichter bij de klant komen, meerdere klantgroepen aanspreken of een actief onderdeel worden van een lifestyle. Allemaal redenen om het eens over een andere boeg te gooien. Maar als je als retailer onderdeel wil worden van een lifestyle, dan veranderen de KPI’s voor het meten van succes ook. Er zijn steeds meer retailers die succes niet meer meten doormiddel van marktaandeel, maar doormiddel van share of wallet. Dit is het aandeel dat de klant besteedt bij jou als retailer, vergeleken met het aandeel dat hij besteedt bij de concurrent. Dit vraagt om klantkennis 3.0 aangezien je als retailer een rol moet spelen op de relevante momenten in het leven van je klant. Dit maakt het retailvak een stuk ingewikkelder, maar ook interessanter.


De pareltjes van succesvolle multiformat strategieën

Er zijn ondertussen heel wat pareltjes aan voorbeelden op het gebied van succesvolle multiformat strategieën. The North Face noemde ik al eerder. Normaal een winkel die gericht is op outdoorkleding, tenten en rugzakken. Nu omgezet in een hip en exclusief modeconcept. Nike, Walmart, Amazon en IKEA zijn op dit gebied echter de koplopers. IKEA heeft naast haar reguliere winkel bijvoorbeeld Dining Clubs en een Meeting Kitchen. Hier kunnen mensen in een IKEA ingericht huis koken en dineren met vrienden en familie. Allemaal onder het motto ‘To create a better everyday life for the many people’. Van Nederlandse bodem is Albert Heijn zeer actief met multiformat strategieën. Denk maar aan Albert.nl, AH XL, AH to go en ga zo nog maar even door. Ze voorzien in al je behoeften op het gebied van je dagelijkse boodschappen, of je nou veel of weinig tijd hebt, waar je ook bent.


Trial & error

Eén ding hebben deze retailers gemeen, namelijk dat ze er op los experimenteren en niet bang zijn om te falen. Multiformat strategieën vragen dus om een flinke dosis lef en risicomanagement. Benieuwd hoe dit voor jou kan werken? Bij Q&A denken we daar graag over mee. Kijk voor meer informatie op onze website of stuur rechtstreeks een email naar kellerman@qanda.nl.

Auteur:Kim Ellerman