Onderzoek Q&A: Het positieve gevoel houdt ook tijdens Kerst aan
Amersfoort, 15 december 2014 – Na het goede nieuws dat de Nederlandse consument meer uitgeeft rond Sinterklaas, blijkt nu ook dat het geld meer zal rollen dan vorig jaar om een geslaagd Kerstfeest te vieren. Dat blijkt uit het onderzoek naar de bestedingen rondom Kerst, uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Iets meer mensen dan vorig jaar zal überhaupt Kerst gaan vieren dit jaar (88% ten opzichte van 86% in 2013) en daarbij zullen de gemiddelde bestedingen per gezin ook stijgen. Bij elkaar opgeteld zullen de totale bestedingen rond Kerst met zo’n 5% stijgen. Een positieve en welkome afsluiting voor de Nederlandse detailhandel. Het aandeel dat via internet besteed wordt zal met 3 procentpunt stijgen naar 20%.
Kerstversiering
Aan de mensen die meer geld dan vorig jaar uitgeven is gevraagd of er bepaalde zaken zijn waar meer geld aan besteed wordt. Daaruit blijkt dat met name de bezuiniging op de kerstversiering over is. Vanaf 2011 was een dalende trend te zien van het aandeel mensen dat hier meer geld aan uitgaf dan het jaar ervoor. Dit jaar zit dit percentage in één klap weer op het niveau van 2011. Over het algemeen zijn overigens de cadeaus en de etentjes de belangrijkste redenen om meer te besteden.
Eten en ontspannen
De bezigheden tijdens de Kerstdagen zijn met name gericht op lekker eten en ontspannen. Eerste Kerstdag gebeurt dit relatief vaker met familie en Tweede Kerstdag wat vaker met vrienden. Een winkel of woonboulevard bezoeken blijkt nog altijd geen populaire activiteit, dus de winkels zullen de buit vóór de Kerstdagen binnen moeten hebben.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder bijna 1.100 Nederlandse consumenten. Het onderzoek is afgelopen week uitgevoerd. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.