Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Kleine daling in kerstvierders en bestedingen
Amersfoort, 13 december 2013 – Hoewel de positieve berichten over de economie inmiddels overheersen, is de Nederlandse consument nog erg voorzichtig met geld uitgeven. De gemiddelde besteding rond Kerstmis lijkt nog iets te dalen ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond kerst dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Ongeveer 86% van de Nederlandse bevolking geeft aan dat ze op een of andere wijze kerst zullen vieren in 2013. Vorig jaar was dit nog ruim 89%. De Nederlanders die wel kerst vieren geven gemiddeld ook een paar euro minder uit.
Er zijn enkele redenen aan te wijzen voor de lichte daling in de uitgaven. Door de hype rond Zwarte Piet dit jaar geven consumenten aan dat ze dit jaar cadeaus voor Sinterklaas hebben gekocht. In sommige gevallen gaat dit dan ten koste van de kerstcadeaus. Daarnaast wordt de kunstkerstboom steeds populairder. Men hoeft dus niet meer elk jaar een nieuwe boom te kopen. Ook wordt er flink gestunt met prijzen voor de kerstboom, waardoor er simpelweg minder besteed hoeft te worden. Tot slot eten Nederlanders in toenemende mate bij elkaar thuis, wat ten koste gaat van de bestedingen in restaurants.
Ondanks dat de bestedingen rond kerst wat af lijken te nemen, zijn deze dagen voor 59% van de Nederlandse bevolking “de leukste tijd van het jaar” en “erg belangrijk”. Opvallend is wel dat steeds meer mensen nog niet weten wat ze met de kerstdagen gaan doen. Er worden minder activiteiten gepland dan voorgaande jaren. De top vijf van activiteiten voor eerste en tweede kerstdag ziet er als volgt uit:
Eerste kerstdag | Tweede kerstdag | |||
1 | Uitgebreid (bij iemand) thuis dineren | 1 | Ontspannen / relaxen | |
2 | Ontspannen / relaxen | 2 | Uitgebreid (bij iemand) thuis dineren | |
3 | Koken | 3 | Uitslapen | |
4 | TV kijken | 4 | TV kijken | |
5 | Spelletjes spelen | 5 | Wandeling maken of fietsen |
Over het algemeen is Nederland wel een stuk positiever gestemd dan vorig jaar. Vorig jaar verwachtten de consumenten dat Nederland in totaal veel minder zou gaan besteden dan het jaar daarvoor. Dit jaar verwacht men al een lichte stijging in de totale uitgaven. Wanneer men minder besteedt dan vorig jaar geeft men ook in veel mindere mate aan dat dit komt omdat ze zich zorgen maken over de economie (3% dit jaar, 9% vorig jaar). Het lijkt er dus op dat men nog even voorzichtig is en afwacht of de positieve geluiden rond de economie stand houden, alvorens direct weer de portemonnee te trekken.
Het kerstonderzoek 2013 is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1500 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.
/ - / - / - / - / - / - / - /
Voor meer informatie:
Auke Jansen
Telefoon: +31 (0) 6 52 65 63 47 Email: ajansen@qanda.nl
Frank Quix
Telefoon: +31 (0) 6 55 82 58 87 Email: fquix@qanda.nl