Ik krijg de laatste tijd een vraag heel vaak. Wat heb je nu geleerd met je winkel van de toekomst? Goede vraag natuurlijk en een legitieme vraag. We hebben echt heel veel geleerd en we zullen nog veel leren de komende maanden.
Allereerst heb ik veel van alle zakelijke bezoekers geleerd. Met argwaan en gezond wantrouwen wordt de winkel bezocht. Wat willen die gasten van Q&A ons verkopen met hun nieuwerwetse dingen? Hebben we dat wel nodig? Allemaal consultant prietpraat. De meesten weten we gelukkig binnen enkele minuten te ontdooien. Daarbij moet ik zeggen dat onze collega’s op de winkelvloer een voortreffelijke job verrichten samen met een super team van YoungCapital. Heb ik jullie toch al iets willen verkopen stiekem, goed personeel, één van de innovaties voor de toekomst.
Maar terug naar de vraag. Jullie willen niet weten wat ik over jullie heb geleerd, maar van de innovaties die we gebruiken. Vandaag wil ik het hebben over de verbeterpunten en uitdagingen tot nu toe, met andere woorden die dingen die bijna goed zijn. De belangrijkste les is in elk geval dat de consument je beste adviseur is. Ze geven je ongezouten hun mening, maar komen ook met ideeën voor oplossingen. Ze denken mee, doen mee en vinden vernieuwing hartstikke leuk en helpen graag om het nog beter te maken. De actionable consultant komt iedere dag bij jullie over de vloer.
We zijn uitermate tevreden met onze eerste stap met de applicatie voor HEMA van Holition, maar hebben nog steeds met schoonheidsfoutjes te maken. De tablet staat onder een zodanige hoek dat de gemiddelde gebruiker er niet op zijn voordeligst op is te zien. Met een lichte hoek worden de gebruikers gefilmd. We moeten het scherm hoger gaan plaatsen, maar ja dat heb je niet zomaar gedaan. Verder moeten we de navigatie op het meubel nog verbeteren. Dank overigens voor alle suggesties van de gebruikers tot nu toe, die zijn meer dan waardevol. Met wat aanpassingen komen we dicht bij de oplossing die klaar is voor gebruik in de winkel in het echt en dan is dit project geslaagd.
Je eigen kleding laten bedrukken wordt als een groot voordeel gezien, maar waarom mag je niet je eigen foto’s kiezen? Goede vraag! Maar dat is het concept. Jullie snappen het niet en onze consumenten ook niet, maar het is echt het concept! We geven het mee aan Ekskwizit en in de tussentijd nodigen we iedereen uit om kunstenaar te worden op hun website met je eigen artistieke foto’s. Misschien komt je favoriete foto van je kinderen of je hond ook nog op een shirt van iemand anders en verdien je nog wat bij.
Onze learning voor shorttailen en longtailen is ook één uit duizenden. We hebben een opstelling met vanHaren schoenen die in essentie helemaal klopt, op een heel klein detail na. We hebben niet de volledige maatbogen. Wat is het idee? Je past bij ons en koopt online instore en krijgt je schoenen thuis gestuurd. Prima idee en een manier om met weinig voorraden in de toekomst op een kleine oppervlakte alles te kunnen aanbieden. Nu nog die hele maatbogen en we zijn er! En het voordeel is groot, nooit gebroken maatbogen zorgen zeker voor meer verkopen.
De beste les van allen is aan klanten vragen op een knop of scherm te drukken, of iets op te pakken. Weet je wat, ze doen het simpel weg niet. Je kunt nog zo’n duidelijke instructie erbij schrijven. De gedachte moet zijn: “ik ben niet gek, ik ga dat niet doen, wie weet wat er gebeurt.” De oplossing is even simpel als doeltreffend: Niet aanraken! Niet pakken! Niet op drukken! En de rest gaat wonderbaarlijk vanzelf.