De openingszin van Piers Fawkes tijdens het recente evenement waarop PSFK haar rapport The Future of Retail 2016 presenteerde in New York.
In een ochtendprogramma is het PSFK team er weer in geslaagd om maar liefst tien sprekers voor te schotelen. In een ongedwongen sfeer loopt de ene presentatie over in de andere en daarmee is het voorbij voordat je het door hebt. Inspiratie, innovatie en intelligentie vliegen je om de oren en je moet er goed bij blijven om alles ook op te kunnen nemen. Tijdens de pauzes komt nog meer energie vrij. Sprekers en deelnemers kunnen elkaar heel makkelijk ontmoeten en de discussie gaat door en andere voorbeelden worden gedeeld door de deelnemers.
Het rapport van PSFK is opgebouwd rondom 10 pilaren die elk weer worden ondersteund met onderliggende trends. De 10 pilaren staan hieronder met daarbij cursief mijn vertaling van de pilaar:
Tijdens de keynotes van zo’n 15 minuten ieder, komen aansprekende voorbeelden aan bod en drie daarvan wil ik jullie niet onthouden: Inmoji, MikMak en LittleBits. Twee van de drie voorbeelden zijn naar mijn oordeel weer echte bedrijven die voor een ontwrichting kunnen zorgen en de derde is voor mij de nieuwe LEGO.
Het gebruik van emoji’s ( www.inmoji.com ) is waarschijnlijk iets wat een ieder van jullie iedere dag doet. En eerlijk is eerlijk, ik heb vandaag alweer een paar keer een smiley gebruikt in mijn appjes. Maar wat is nu de disruptieve factor van Inmoji? Zij hebben de digitale plakplaatjes bedacht die zowel branded als content houdend zijn tegelijkertijd. Ik weet zeker dat dit een revolutie gaat veroorzaken in communicatie. In plaats van zes tweets of WhatsApp berichten te gebruiken om uit te leggen waar je elkaar straks gaat ontmoeten, kan het met een Inmoji van La Place en de locatie zit in het plaatje! Inmoji’s kunnen nog veel meer. Niet alleen locatie kan er inzitten, maar ook muziek, video of welke content dan ook! Het zijn allemaal clickable links. Als ik er langer over nadenk, zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt zelfs iemand via WhatsApp, hoe persoonlijk ook, een cadeau sturen via een Inmoji. De ontvanger kan met zijn appje naar de winkel en betaalt virtueel zijn cadeau door de link van de Inmoji te openen waardoor de barcode verschijnt. Hoewel Inmoji nu alleen actief is in de Verenigde Staten, lijkt het een kwestie van tijd totdat wij ook hier in Europa, de volgende stap maken in communicatie via sociale netwerken. Voor retailers en merken biedt dit gigantische mogelijkheden als je even stilstaat bij het aantal berichten dat we elke dag delen.
Eigenlijk vreemd dat nog niemand tot nu toe op het idee is gekomen om video op de smartphone te gebruiken als verkoop-vehikel. We werken allemaal in een wereld waarin we de customer journey zo eenvoudig mogelijk en zonder obstakels willen laten verlopen. Hoe kunnen we video dan zijn vergeten in het laatste stukje van deze journey, de conversie! Zeker als je bedenkt dat vooral door jongeren video waanzinnig veel wordt gebruikt. Onder deze doelgroep is YouTube de belangrijkste zoekmachine, terwijl verkopen via video nu voornamelijk gebeuren op TV. Dit is waar MikMak ( www.mikmak.tv ) de disruptieve speler lijkt te worden. Naar eigen zeggen is het de eerste partij actief met infomercials op de mobiele telefoon en overbrugt hiermee het gat van sales via video op je mobiel. Het meest in het oog springend in de presentatie is het geweld en omvang van de infomercials markt in de Verenigde Staten. De slimheid en doordachtheid van het aanbod op MikMak getuigt ook van goede research. Er is gekeken naar de doelgroep en hun shopgedrag op de smartphone, sizeless en onder de 100 dollar. Tenslotte wordt er nog gespeeld met de hebberigheid die zich meester moet maken van de klant tijdens het zien van de video. Je ziet hoeveel tijd je nog hebt om te kopen en hoeveel stuks er nog zijn. Gaat dit ook bij ons werken? Zeker weten en de smartphone penetratie met mobielbreedband postpaid is hier vele malen groter dan in de Verenigde Staten. Succes verzekerd!
LittleBits ( www.littlebits.cc ) is de nieuwe LEGO ( www.lego.com ) als je het mij vraagt. Hoe cool is het als kinderen hun eigen robots kunnen creëren door enkel blokjes aan elkaar te klikken? Op basis van simpele kleurenschema’s kunnen kinderen in eenvoudige stappen hun eigen elektronische circuits bouwen. Hiermee kunnen ze zelfrijdende auto’s bouwen, robots die ze kunnen besturen via een draadloze verbinding tot en met het maken van elektronische muziekinstrumenten zoals synthesizers en gitaren. Ik heb de LittleBits winkel in SoHo bezocht en gezien hoe kinderen de middag spelend en bouwend doorbrachten. Ze genieten zichtbaar van het creëren en bouwen onder deskundige en vooral vriendelijke hulp van het personeel in hun witte laboratorium kleding. LittleBits is een perfecte match voor Store of the Future ( www.storeofthefuture.nl ) in Den Haag. Hoe letterlijk kun je de “playground for a product”, één van de kernideeën van de winkel van de toekomst, krijgen.
Wil je meer weten over The Future of Retail, neem dan gerust contact met ons op ( www.qanda.nl ) of via 033-2454637
Frank Quix