Onderzoek Q&A: Sinterklaas geniet stijgende populariteit
Amersfoort, 13 november 2013 – De recente commotie rond Zwarte Piet lijkt het Sinterklaasfeest geen windeieren te leggen. De Sint wint aan sympathie en het lijkt er dan ook op dat er voorzichtig meer besteed zal gaan worden door de Nederlandse consument. Dit blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Sinterklaas dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Vorig jaar dook het aantal mensen dat zeker wist Sinterklaas te gaan vieren voor het eerst onder de 50%. Dit jaar kan Sinterklaas weer rekenen op een kleine meerderheid van Nederland. Afgelopen jaar zijn nagenoeg alle twijfelaars uiteindelijk gaan vieren en als dat dit jaar weer gebeurt, dan zal 63% Sinterklaas gaan vieren.
Economie de drijfveer
Er zijn veel aanwijzingen dat de verbeterde economische vooruitzichten er mede toe leiden dat er meer geld besteed wordt aan het Sinterklaasfeest. Minder mensen noemen geld als reden om Sinterklaas niet te vieren en er blijkt ook minder noodzaak te zijn om te besparen. De gemiddelde besteding per gezin zal net als vorig jaar net boven de €100,- euro liggen. Doordat meer gezinnen Sinterklaas zullen vieren, is de verwachting dat de bestedingen tot 4,6% kunnen stijgen ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal mensen dat online geld uitgeeft lijkt wat te stagneren en is dus ongeveer gelijk aan 2012. De online Sinterklaasbestedingen zullen echter stijgen, omdat de online koper meer uitgeeft.
Zwarte of Witte Pieten?
De jaarlijks terugkerende vraag over de populariteit van Sinterklaas en de Kerstman valt dit jaar zeer positief uit voor Sinterklaas (50% tegen 23% Kerstman). De keuze voor Zwarte of Witte Pieten speelt helemaal niet onder de Nederlanders. Slechts 1,5% van alle ondervraagden geeft de voorkeur aan Witte Pieten, waaruit blijkt dat we niet moeten sleutelen aan onze traditie.
Wanneer kopen we?
Een kwart van de cadeaus is inmiddels al gekocht. Ruim twee derde van de cadeaus zullen worden gekocht vanaf 18 november, waarbij 45% in de week voor pakjesavond.
Wat gaat men geven?
Wat wil men krijgen?
Over het onderzoek
Het Sinterklaas onderzoek 2013 is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1.800 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.