Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Sinterklaasvierder gaat weer meer uitgeven!
Amersfoort, 12 november 2015 – De voortdurende discussie rondom (Zwarte) Piet lijkt het Sinterklaasfeest weinig goed te doen. Uit de jaarlijkse ondervraging van 1.250 consumenten door Q&A Research & Consultancy, blijkt dat 44% van de Nederlanders het feest hierdoor minder leuk vindt. Verder geeft 6% aan daarom zelfs geen Sinterklaas te vieren.
Bestedingen
Totale bestedingen lieten zich dit jaar iets lastiger voorspellen dan eerdere jaren. Dit heeft te maken met een grote groep (14%) die nog twijfelt of ze Sinterklaas gaan vieren. De mensen die aangaven wel Sinterklaas te vieren, zijn gemiddeld genomen wel van plan om dit jaar meer te besteden dan in 2014. De verwachting is dan ook dat deze mensen de afnemende interesse in het feest compenseren, waardoor de totale bestedingen ongeveer even hoog zullen zijn als vorig jaar. Wanneer gevraagd werd wat men van de bestedingen van de andere Nederlanders verwacht, gaven meer mensen dan vorig jaar aan dat deze hoger zullen liggen.
Winkelen!
Gelukkig voor de Nederlandse winkels geeft 83% van de consumenten die Sinterklaas vieren aan dat ze één of meerdere cadeautjes zullen kopen. De grote winkelketens zullen hier het meest van profiteren en zullen 64% van de mensen trekken. Lokale, zelfstandige winkels kunnen 47% van de feestvierders verwachten en ook de supermarkt pikt met 20% een graantje mee.
53% van de ondervraagden geeft aan dat ze waarschijnlijk wel iets via internet zullen kopen. Het aandeel van internet in de totale bestedingen lijkt dan ook weer iets toe te nemen tot 34% van het totaal. Het niet kunnen zien, voelen en ruiken van producten blijft overigens een belangrijke barrière om voor het internet te kiezen.
Over het onderzoek
Het onderzoek over Sinterklaas is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.250 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.