Amersfoort, 4 december 2017 - Morgen is het weer zover: pakjesavond! Het jaarlijkse Sinterklaasfeest heeft een grote impact op de Nederlandse retail, zo blijkt ook dit jaar weer uit een consumentenonderzoek van Q&A. We geven weer meer geld uit aan Sinterklaascadeaus ten opzichte van voorgaande jaren.
Van de Nederlanders met thuiswonende kinderen zegt 66 procent dit jaar Sinterklaas te gaan vieren en 97 procent gaat hiervoor cadeautjes inkopen. Bij de Nederlanders zonder thuiswonende kinderen liggen deze percentages iets lager. Ook vinden aankopen steeds vaker via de smartphone plaats: zeker 18 procent verwacht één of meerdere aankopen te gaan doen via de mobiele telefoon. Zwarte Piet wordt ook steeds minder populair: nog maar 56 procent van de Nederlanders vindt dat Zwarte Piet in zijn huidige vorm moet blijven bestaan. Deze groep bestaat vooral uit mensen van 45 jaar of ouder.
Het Sinterklaasonderzoek is uitgevoerd door Q&A. Ruim 1.300 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek deelgenomen.