Stel ons je vraag

Te laat bezorgde pakketjes daalt flink in feestmaand

Persberichten20 januari 2022

Ondanks de groei van online bestedingen en de abrupte december lockdown, zijn meer bestellingen op tijd bezorgd. Online bestedingen groeien al jaren en vanwege de december lockdown was de druk op webshops alleen maar hoger. Het was voor veel retailers daardoor een uitdaging om alle pakketten op tijd bij de consument thuis te krijgen. Uit onderzoek van Q&A bleek dat dit in 2021 veel beter is gelukt dan het jaar ervoor.

Alle consumenten verwachtten dat hun pakketjes op tijd binnenkomen. Zeker in de belangrijke decembermaand, wanneer jong en oud wacht op cadeautjes. Ten opzichte van december 2020 blijkt dat relatief veel minder pakketjes te laat zijn geleverd bij de consument. Zowel voor Sinterklaas als Kerst is een verbetering te zien. Met Sinterklaas daalde te late bezorging met 34% en met Kerst met 27%. Uiteindelijk zijn in 2021 voor Sinterklaas in iets meer dan 4% van de gevallen pakketjes te laat bezorgd en was dit voor Kerst bijna 7%.

De uitdaging voor de webshops was met Kerst dit keer groter doordat de fysieke winkels in Nederland vanaf 19 december hun deuren moesten sluiten vanwege de lockdown. Het jaar ervoor ging Nederland al op 15 december op slot. De relatief late bekendmaking van de lockdown heeft de druk op het online bestellen en bezorgen in de laatste week voor Kerst extra opgevoerd.

Voor de postbezorgers geldt sinds de komst van het Coronavirus dat het volume van pakketjes behoorlijk is toegenomen. Postbezorgers hebben de capaciteit sterk opgeschaald, wat een van de redenen is voor het vaker op tijd bezorgen van pakketjes rondom de feestdagen. Retailers hebben met onder andere ook pick from store sneller kunnen bezorgen. In dat geval bestelt een klant online een product en wordt het door de winkelier vanuit de winkel bij de klant bezorgd. Het is positief dat het duidelijk vaker goed is gegaan in vergelijking met het jaar ervoor. De webshops en bezorgers hebben ondanks een groter volume (+90% tot en met november 2021 ten opzichte van 2019 bron: CBS) nagenoeg het op tijd bezorgingsniveau van 2019 gehaald.