Onderzoek Q&A: Zwarte Piet index daalt weer een punt naar 84
Amersfoort, 30 oktober 2014 – Al vier weken op rij doet Q&A Research & Consultancy onderzoek naar de stemming in Nederland rondom Zwarte Piet. Dit met name omdat de uitkomst weleens zeer negatief kan uitpakken voor de detailhandel. Deze week blijkt dat hoe jonger men is, hoe minder sterk de voorkeur voor de zwarte variant van Piet is.
Gemiddeld genomen heeft 84% van de Nederlanders een voorkeur voor een zwarte Piet. Voor de groep jonger dan 30 jaar ligt dit percentage beduidend lager, namelijk 78%. Hierdoor lijkt het met de week duidelijker te worden dat de toekomst voor Zwarte Piet er niet bepaald rooskleurig uit ziet.
Aangezien blijkt dat een groot deel van Nederland erg aan het Sinterklaasfeest in de traditionele vorm gehecht is, is de verwachting dat het feest aan populariteit zal gaan verliezen in de komende jaren. Zo langzamerhand lijkt het voor de Nederlandse detailhandel toch echt zaak te worden om deze trend serieus te nemen. Het is lastig voorspellen wat men in de toekomst zal doen als Zwarte Piet verdwijnt, maar voorlopig geeft slechts 38% van Nederland aan dat ze Sinterklaas zal blijven vieren in de toekomst en is 27% daar nog over aan het twijfelen.
Stelling | % eens |
Ik winkel bewust bij winkels die wel 'Zwarte Piet producten' verkopen | 46% |
Ik vind het prima als Zwarte Piet uit de winkels verdwijnt | 5% |
Zwarte Piet moet altijd blijven bestaan | 88% |
De traditie geleidelijk aanpassen is prima, maar het kost even tijd | 21% |
Ik blijf mijn kinderen met Zwarte Piet opvoeden | 79% |
*Zwarte Piet index is deze week weer licht gedaald. Dit is de index die weergeeft hoeveel procent van Nederland de voorkeur geeft aan de zwarte versie van Piet.
Bekijk de Pietographic van deze week
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1.600 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.