Stel ons je vraag

Vakantiegeld gaat detailhandel impuls geven

Persberichten12 mei 2014

Bestedingen vakantiegeld minimaal gewijzigd

Amersfoort, 12 mei 2014 –  Mei is over het algemeen genomen de maand waarin Nederlanders een extraatje in het vooruitzicht hebben in de vorm van vakantiegeld. Omdat dit geld lang niet altijd gebruikt wordt waar het in eerste instantie voor bedoeld was, is het altijd weer afwachten welke bestemming het krijgt. De autobranche komt dit jaar als winnaar uit de bus. Dat blijkt uit het onderzoek naar de bestedingen van het vakantiegeld, uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

Over het algemeen genomen is er vrij weinig veranderd ten opzichte van 2013. Net als vorig jaar gaat 47% van de Nederlanders die vakantiegeld krijgen dit ook daadwerkelijk besteden aan vakantie. Het percentage dat het vakantiegeld in 2014 opspaart zal licht dalen naar 37,3%, maar in plaats daarvan gaat men in iets meerdere mate schulden aflossen (14,2%). De lokkertjes van banken om mensen over te halen het vakantiegeld op de spaarrekening te zetten lijken dus nog niet direct vruchten af te werpen.

De meest opvallende toename in bestedingen van het vakantiegeld zit in de autobranche. Dit jaar geeft 3,2% van de respondenten aan een deel van het vakantiegeld aan de autobranche uit te geven en dat is een stijging van 71% ten opzichte van vorig jaar (1,9%). Er zal ook meer geld in de huishoudpot terechtkomen (6,1% in 2013 tegen 7,9% in 2014). Dit laatste zal de detailhandel toch zeker een impuls gaan geven. Het lijken misschien kleine stijgingen, maar als we de percentages omzetten in absolute bedragen, dan zit je al gauw op enkele honderden miljoenen euro’s.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder ruim 1.700 Nederlandse consumenten. Het onderzoek is afgelopen week uitgevoerd. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.