Onderzoek Q&A Research & Consultancy: aantal mensen dat vuurwerk koopt daalt
Amersfoort, 24 december 2014 – Al sinds 2011 is er een dalende trend zichtbaar in het aandeel mensen dat vuurwerk koopt voor Oud & Nieuw. In 2011 kocht nog 29% van de koopgerechtigde Nederlanders vuurwerk, maar dit aandeel is inmiddels gedaald tot ongeveer 21%. De totale bestedingen zullen dit jaar echter gelijk blijven en dat komt omdat de kopers gemiddeld iets meer uitgeven dan vorig jaar. Dit blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Oud & Nieuw dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Blijkbaar is er steeds minder behoefte om vuurwerk af te steken en geeft men vaker aan het geld liever aan iets anders te besteden. 26% van de Nederlanders vindt het te gevaarlijk. Het vuurwerk zal relatief vaker in een vuurwerkspeciaalzaak gekocht worden (52% in 2014, 46% in 2013) en minder vaak in een tuincentrum, een fietsenwinkel of een bouwmarkt. Het internet lijkt aan een kleine opmars begonnen. Waar het aandeel jarenlang stabiel rond de 6% lag, geeft dit jaar 11% van de kopers aan dit via internet te doen.
Illegaal vuurwerk
Ongeveer 11% van de Nederlanders ouder dan 18 jaar geven aan wel eens illegaal vuurwerk gekocht te hebben. Het vertrouwen in illegaal vuurwerk is dan ook laag. Slechts 12% van de ondervraagden geeft aan vertrouwen te hebben in illegaal vuurwerk. Ter vergelijking, 64% geeft aan vertrouwen te hebben in legaal vuurwerk. Het feit dat het illegale vuurwerk steeds zwaarder wordt heeft enorm effect op de beleving van de gemiddelde Nederlander. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan dat ze tegenwoordig meer bang is voor vuurwerk dan vroeger en dit betreft zeker niet alleen de ouderen.
Georganiseerd afsteken
Iets meer dan de helft van de Nederlanders ziet inmiddels wel wat in een vuurwerkverbod. Vorig jaar lag dit aandeel nog op 45%. Het alternatief dat gemeenten een vuurwerkshow voor hun rekening nemen wordt door bijna twee derde van de ondervraagden toegejuicht. Oud & Nieuw zonder vuurwerk is immers voor de meerderheid nog altijd weinig waard.
Over het onderzoek
Het vuurwerkonderzoek 2014 is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.900 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.