Stel ons je vraag

Warby Parker wint de Ebeltoft Retail Innovation Award 2013

Persberichten 5 mei 2014

e-boutique concept M&S in top vijf beste retail innovaties

Amersfoort, 2 mei 2014 – De negende editie van Ebeltoft Retail Innovations is uitgekomen. Dit boekwerk wordt jaarlijks uitgebracht door Ebeltoft Group en geeft inzicht in de ontwikkeling van de meest innovatieve cases en trends wereldwijd. De Amerikaanse retailer Warby Parker is de grote winnaar van de laatste editie. Het M&S e-boutique concept in Amsterdam heeft de vijfde plaats behaald. Daarnaast zijn Coolblue, Lidl en Yoghurt Barn vanuit Nederland in deze editie opgenomen.

Retail innovatie thema’s
Ebeltoft Group houdt al bijna een decennium lang ontwikkelingen bij van retail innovaties over de hele wereld. Deze worden bijgehouden en ingedeeld op basis van negen wereldwijde innovatie thema’s. Afgelopen jaar stond het in het teken van Retailvention en Experiental Retailing.

  1. Retailvention and Verticality: retail op een compleet andere manier benaderen door buiten traditionele modellen te denken en nieuwe business modellen toe te passen;
  2. Technology Intervention: het toepassen van technologie als middel om het ultieme doel binnen het oriëntatie- en koopproces voor de consument te bereiken;
  3. Customization: de consument als producent waarbij retailers en fabrikanten het voor consumenten mogelijk maken hun eigen producten samen te stellen;
  4. Crowdsourcing: de passieve consument is verleden tijd en wil actief meedenken met de retailer en dit wordt ook steeds vaker mogelijk gemaakt;
  5. Online Offline Mashup: de consument in staat stellen alles, altijd en overal te kunnen kopen door in te spelen op zowel de kracht van het online als offline kanaal;
  6. Eco-Friendly: verantwoord consumeren neemt in belang toe en retailers anticiperen daarop door oplossingen te bieden die niet per definitie gepaard gaan met een hogere prijs;
  7. Experiental Retailing 2.0: retailers worden gedwongen op een nieuwe manier na te denken over de rol van de fysieke winkel in een tijdperk waarin het marktaandeel online verder toeneemt;
  8. Hyper local: vers, duurzaam en lokaal zijn belangrijke thema’s voor de consument en steeds meer retailers spelen hierop in door de lokale omgeving bij de winkel te betrekken;
  9. Curated Collections: fusion retailing, oftewel alles is mogelijk en retailers creëren steeds vaker unieke samengestelde collecties die inspelen op de lifestyle van de consument en niet op de grenzen die traditioneel aan sectoren en branches gesteld worden.

Retail innovaties uit Nederland
In totaal zijn ruim 120 retail innovaties uit 22 landen bestudeerd. Vanuit Nederland zijn een viertal retail innovaties in de negende editie opgenomen. Dit betreft M&S, Lidl, Coolblue en Yoghurt Barn. Daarnaast zijn Graanmarkt 13 en Wasbarn vanuit België hierin opgenomen.

Marks & Spencer: Marks & Spencer heeft op basis van hun e-boutique concept een plaats in de top vijf gekregen. Door verschillende technologische innovaties maken ze virtueel winkelen in een fysieke winkelomgeving mogelijk. Het concept maakt onderdeel uit van hun strategie om de cross-channel consument in staat te stellen alles, altijd en overal te kunnen kopen.

Lidl: Lidl heeft “Lidl Likes” geïntroduceerd waar klanten op basis van “Likes” kunnen bepalen welke producten de week erop in de aanbieding zijn. Lidl geeft ‘the voice of the customer’ een plek in hun marketing en creëert hiermee een unieke vorm van interactie.

Coolblue: Coolblue beseft dat hun klanten niet zonder échte winkels kunnen en speelt in op deze behoefte door fysieke winkels te openen. Hiermee biedt Coolblue de klant het beste van twee werelden waarbij de focus van de fysieke winkel vooral op service ligt.

Yoghurt Barn: Yoghurt Barn brengt verschillende retail innovatie thema’s samen in een nieuw retail concept. Van het kopen van yoghurt hebben ze een unieke ervaring gemaakt. Klanten kunnen hun eigen yoghurt samenstellen, deze yoghurt is afkomstig van lokale boeren, het concept is 100% duurzaam en het is een plek om te kopen én te ontmoeten.

Warby Parker de grote winnaar
De Amerikaanse optiek retailer Warby Parker is de grote winnaar geworden. Ze maken het verschil door het opnieuw uitvinden van het retail business model en het vernieuwen van de brillenindustrie als geheel. Warby Parker is gestart als online retailer die de volledige distributieketen van productie tot verkoop volledig in eigen handen heeft. Sinds kort hebben ze ook hun eigen fysieke locaties geopend en zijn ze in staat hun klanten altijd en overal te kunnen helpen.