Onderzoek Q&A: Minder consumenten teleurgesteld in december
Amersfoort, 11 januari 2017 – December is traditioneel een spannende, maar ook hectische maand voor de detailhandel. Voor webwinkels is het elk jaar weer aanpoten om het groeiende aantal pakketjes op tijd te bezorgen. Gelukkig voor feestvierend Nederland hebben de webwinkels weer een stap vooruit gezet ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek van Q&A.
Het op tijd bezorgen van de bestelde producten is voor consumenten een absolute must. Er is weinig ruimte voor verzachtende omstandigheden, zo blijkt uit de voorgeschotelde stellingen. Voor bijna 20% van de slachtoffers van te late levering geldt dan ook dat het sinterklaas- of kerstfeest niet geslaagd is hierdoor.
Sinds 2012 gaat het eigenlijk al steeds elk jaar een beetje beter. Destijds waren er nog ruim 550.000 consumenten teleurgesteld door een webshop. Dat aantal is dit jaar voor het eerst sinds die tijd onder de 400.000 gezakt. Het gaat hierbij om consumenten die aangeven dat het de schuld van de webshop is, dat het pakket niet op tijd is geleverd. Dit is zo’n 4,5% van alle consumenten die in december online besteld hebben. Ruimte voor verbetering is er dus nog volop.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A. Ruim 5.500 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.