Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Consument meer tevreden over webwinkels
Amersfoort, 11 januari 2016 – Al sinds 2011 doet Q&A Research & Consultancy onderzoek naar de levering van pakketjes tijdens de feestdagen. De belangrijkste conclusie tot nu toe is dat webwinkels steeds beter in staat zijn om het toenemende aantal pakketjes op tijd bij de klant te krijgen.
De consumenten lijken steeds meer te eisen van de webwinkels in het algemeen. Met de stelling dat webwinkels altijd in staat moeten zijn om pakketjes op de beloofde datum te bezorgen is 85% van de ondervraagden het eens. Vorig jaar was dit nog geen 80%. De webwinkels lijken zich hier maar al te goed van bewust en presteren elk jaar weer een beetje beter.
In 2012 was er nog sprake van ruim 550.000 consumenten die (naar eigen zeggen), door de schuld van de webwinkel een product niet op tijd in huis hadden. Dit jaar zijn dat er ruim 460.000 en dat betekent een afname van maar liefst 17% in drie jaar tijd. Hierin speelt zeker een rol dat kerst vorig jaar en dit jaar wat gunstiger viel voor wat betreft de bezorgdagen, maar dat neemt niet weg dat de extra inspanningen van de webwinkels een compliment verdienen.
Maar…
Kleine kanttekening is toch wel dat het rond Sinterklaas in 30% van de teleurstellingen gaat om speelgoed dat niet op tijd is gearriveerd. Omdat een teleurgesteld kind voor tien telt, zullen de webwinkels niet achterover moeten gaan leunen, maar juist moeten streven naar perfectie. Dit onder andere door meer duidelijkheid te verschaffen over de haalbaarheid van een bestelling.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 4.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.