Stel ons je vraag

Weinig retailers onderscheidend en toekomstbestendig

Persberichten 3 april 2014

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: slechts 14% van de retailers écht onmisbaar

Amersfoort, 3 april 2014 – Een beperkt aantal retailers is écht toekomstbestendig, waaronder bedrijven als IKEA en Kruidvat. Voor de meerderheid van de winkelketens geldt dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Ze zijn niet onderscheidend en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten. Dit blijkt uit de retail ranking 2014, een initiatief van Q&A Research & Consultancy.

Toekomstbestendige retailers
Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te generen en een goed online profiel. Deen, IKEA, Kruidvat, Albert Heijn en ICI PARIS XL zijn de retailers die hierop het beste presteren en vormen daarom de top vijf van de retail ranking.

Onderscheidende winkels maken blij en worden onmisbaar
Klanten blij maken zou de doelstelling van elke winkelketen moeten zijn. Nog geen 10% van de retailers is in staat hun klanten écht blij te maken. IKEA en Rivièra Maison slagen hier het beste in. Voor bijna 30% van de retailers geldt dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Retailers zijn onmisbaar doordat ze hun klanten blij maken of doordat ze in een dagelijkse behoefte voorzien. Voor 14% van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn. Voor 12% van de retailers geldt dat hun afwezigheid niet als een probleem wordt ervaren.

Veel klanten gaan vreemd
Een gebrek aan loyale klanten daar hebben veel retailers mee te kampen. Voor 80% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hun doen. Consumenten wisselen makkelijk van de ene naar de andere winkelketen. Slechts enkele retailers per branche weten klanten echt te binden.

Bijna een kwart van de retailers heeft geen webshop
Ondanks de groei in omzet en volume van het online kanaal heeft bijna een kwart van de retailers in Nederland nog geen webshop. Voor de toekomstbestendigheid van een retailer is dit essentieel voor omzetbehoud. Dit geldt in het bijzonder voor meer online volwassen sectoren zoals elektronica, multimedia en mode. 40% van de retailers bieden click & collect aan en bij 34% is next day delivery mogelijk.

 

Download het persbericht