Stel ons je vraag

Werkgevers besparen op Goede Vrijdag

Persberichten16 april 2014

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Wat doet men met Pasen?

Amersfoort, 16 april 2014 – Jaarlijks doet Q&A Research & Consultancy onderzoek naar het gedrag van Nederlanders tijdens de paasdagen en Goede Vrijdag. Al jarenlang onderneemt Nederland nagenoeg dezelfde activiteiten met Pasen. Op Goede Vrijdag is er echter een vrij grote verschuiving van vrij naar werken. 

Goede Vrijdag geen vrije dag
Opvallend veel minder consumenten krijgen in 2014, ten opzichte van 2012, vrij op Goede Vrijdag. In 2012 kreeg nog 16% van de bevolking vrij en dit jaar zal dat nog maar zo’n 10% zijn. Werkgevers hebben er dus in twee jaar voor gekozen om fors op de kosten van een extra vrije dag te besparen. Het aandeel mensen dat normaal gesproken zou moeten werken op Goede Vrijdag is overigens ook gedaald van 61% in 2012 naar 56% in 2014. Dit is een duidelijk gevolg van de crisis van afgelopen jaren. Winkels en woonboulevards lijken de groei van het aantal bezoekers op tweede paasdag te pakken te hebben (6,3% in 2012 naar 7,3% in 2014).

Familiebezoek en wandelingen/fietstochten
Familiebezoek (38%) is de populairste activiteit tijdens de paasdagen, gevolgd door een wandeling of een fietstocht (29%). Veelal worden de paasdagen ook benut om uit te slapen (20%) en om juist lekker een dagje thuis te blijven (30%). Op eerste paasdag bezoekt 12% de kerk, terwijl dit op tweede paasdag nog maar 3% is.

Paashaas versus paasei
Onlangs kwam al in het nieuws naar buiten dat supermarkten dit jaar meer omzet verwachten rond Pasen. Dit zal met name gunstig zijn voor de chocolade paaseieren, welke het meest gekocht worden door de consument (46%) en ook meer gekocht zullen worden dan in 2012 (44%). De chocolade paashaas zal beduidend minder profiteren van de extra uitgaven van de consumenten. Waar in 2012 nog 18% van de consumenten er een kocht, zal dat dit jaar nog maar 13% zijn. Wanneer de supermarkten inderdaad meer omzet zullen genereren, zal dit hoogstwaarschijnlijk ten koste gaan van de speciaalzaak. Consumenten geven namelijk relatief vaak aan dat ze in totaal minder zullen besteden.

Over het onderzoek
Het jaarlijks terugkerende onderzoek naar Pasen is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.200 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.