Wibra gaat plastic consumentenverpakkingen inzamelen voor recycling. Klanten worden gestimuleerd om lege plastic verpakkingen terug te brengen naar de winkel, ongeacht of het product eerder bij het warenhuis is gekocht. Voor elke teruggebrachte verpakking krijgt de klant kortingspunten in de zogeheten Impackt-app. De proef vindt de komende vier maanden plaats in 25 filialen in Noord- en Zuid-Holland.
Wibra wil met deze actie, die begint als pilot, verandering brengen in de grote berg plastic afval. Consumenten kunnen vanaf september de lege plastic verpakkingen van producten zoals schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en wasmiddelen terugbrengen naar de winkel.
Wibra start de pilot samen met Impackt, dat een app heeft ontwikkeld waarin klanten kunnen bijhouden hoeveel ze hebben teruggebracht. In de 25 filialen waar de pilot plaatsvindt staan speciale bakken voor lege plastic verpakkingen. Via de Impackt-app kunnen klanten de streepjescode van het teruggebrachte product en de QR-code op de bakken scannen. In de app zien klanten wat de CO2-impact van hun bijdrage is. Voor elke ingeleverde verpakking krijgt de klant punten, die in de app kunnen worden verzilverd voor kortingsbonnen op producten bij de Wibra-winkels.