Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Meerderheid stoort zich aan ‘geschreeuw’ van winkels rondom Valentijnsdag
Amersfoort, 11 februari 2016 – Aankomende zondag verwachten iets meer mensen aan Valentijnsdag te doen dan vorig jaar. Bijna de helft van deze mensen zal ook een cadeau kopen en de zelfstandige winkel krijgt hier in het algemeen de voorkeur. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.
Vorig jaar gaf 21% aan iets te zullen gaan doen voor Valentijnsdag en dit jaar is dat aandeel 23%. Ook de gemiddelde besteding zal iets hoger liggen dan vorig jaar (bijna 50 euro), daarom zullen winkels dit jaar meer omzet behalen dan vorig jaar. In de meeste gevallen (77%) is de aankoop voor de eigen partner, maar ook de eigen kinderen worden nog wel eens verrast (11%). Slechts 8% gebruikt Valentijnsdag waarvoor het bedoeld is: iemand (anoniem) laten weten dat je verliefd bent.
Voorkeur voor de lokale zelfstandige winkel
Aan alle kopende Nederlanders is gevraagd waar ze het liefst kopen: bij een zelfstandige winkel, bij een winkelketen of via internet. Hierbij geeft meer dan de helft aan voorkeur te hebben voor de zelfstandige winkel en slechts 13% geeft de voorkeur aan internet. Het gaat vaak om een bloemetje, daarom kun je concluderen dat winkelketens en webshops op dit gebied nog niet interessant genoeg zijn.
Negatief imago
Ondanks het licht gestegen aantal mensen dat iets doet met Valentijnsdag, blijft het voor veel mensen een dag die alleen maar bedoeld is om de consumenten geld af te troggelen. Bijna 80% van de Nederlanders is die mening toebedeeld. Het ‘geschreeuw’ van winkels rondom Valentijnsdag is iets waar meer dan helft van Nederland zich aan stoort.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1.400 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht van de Nederlandse bevolking.