Onderzoek Q&A: Consumenten begrijpen de Bijenkorf wel
Amersfoort, 20 augustus 2013 – Naar aanleiding van het nieuws over het sluiten van vijf van de twaalf winkels van de Bijenkorf, heeft Q&A Research & Consultancy onderzoek gedaan naar de mening van de consument. Ondanks alle ophef blijkt de Nederlandse consument dit wel te begrijpen. De Bijenkorf moet wel voor lief nemen dat het klanten kwijt gaat raken.
De Nederlandse consument heeft begrip voor de keuze van de Bijenkorf om vijf filialen te sluiten. 43% geeft aan deze keuze te begrijpen. Dit geldt niet voor consumenten die nabij een filiaal wonen dat gesloten wordt. Vooral rondom Arnhem lopen de emoties hoog op. Daar begrijpt slechts 21% deze keuze. Ook rondom Groningen (29%) en Den Bosch (31%) kan de Bijenkorf op minder begrip rekenen.
Bijna 65% van de consumenten geeft aan met zeven winkels en een online winkel nog voldoende mogelijkheden over te hebben om bij de Bijenkorf te kopen. Onder consumenten in de leeftijdsgroep 15 tot en met 29 jaar betreft dit bijna 73%.
De Nederlandse consument die regelmatig koopt bij de filialen die gaan sluiten, is niet loyaal aan de Bijenkorf. 76% van de consumenten die bij deze filialen koopt, geeft aan te kiezen voor een andere winkel. Consumenten die wel bij de Bijenkorf blijven kopen, gaan dit vooral online doen. 14% geeft aan voor de website van de Bijenkorf te kiezen en 10% geeft aan een ander filiaal van de Bijenkorf te gaan bezoeken.
De focus op premium merken en premium experience maakt de Bijenkorf niet per definitie meer aantrekkelijk voor de gemiddelde consument. 17% geeft aan dat de Bijenkorf hierdoor aantrekkelijker wordt om te bezoeken, maar 37% geeft aan dat de Bijenkorf hierdoor minder aantrekkelijk wordt. 47% geeft aan dat de Bijenkorf hierdoor even aantrekkelijk blijft.
Al met al zullen de gevolgen voor de Nederlandse consument niet zo groot zijn, die vindt zijn of haar weg wel. Vooral voor Bijenkorf zelf zijn het spannende tijden.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in de afgelopen dagen uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder ruim 800 Nederlandse consumenten. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.