Stel ons je vraag

Zorgverzekeraars krijgen er concurrentie bij

Persberichten19 december 2013

Onderzoek Q&A: Bijna een derde van Nederland staat open voor HEMA-zorg

Amersfoort, 19 december 2013Onlangs heeft HEMA aangekondigd enkele nieuwe producten en diensten aan te bieden zoals de zorgverzekering. De mening van de Nederlandse consument over dergelijke assortimentsuitbreidingen verschilt sterk, maar dat zorgverzekeraars er een concurrent bij hebben staat vast. Dit blijkt uit het onderzoek uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy naar aanleiding van de commotie over dergelijke uitbreidingen.

Van alle ondervraagden gaf 29% aan een zorgverzekering van HEMA te overwegen. Dit is een bijzonder hoog percentage omdat volgens onderzoeksbureau Vektis in 2013 een percentage van 7,2% van de consumenten een overstap heeft gemaakt Vergelijkingssite independer verwacht dat dit jaar 8,5% de overstap zal maken. Voor de warenhuisketen zou dit betekenen dat een aanzienlijk deel van hen een verzekering bij de keten zou overwegen.
De uitkomsten van het onderzoek geven aan dat consumenten open staan voor een nieuwe aanbieder als het gaat om een zorgverzekering en de strijd is nog niet gestreden. Ook retailers lijken een kans van slagen te hebben in deze markt, ondanks de scepsis bij marktkenners die zich eerder negatief uitlieten over het uitbreiden naar diensten. De brand stretch voor de consument is blijkbaar groter dan die voor de professional.

Een andere uitbreiding op het assortiment van HEMA, die voor nog veel meer ophef en tegenreacties heeft gezorgd, is de notaris service. Het warenhuis biedt sinds kort een online service aan voor het afsluiten van een samenlevingscontract en een testament. Hierover is de consument iets minder positief dan over de zorgverzekering, maar toch zal 20% van de Nederlandse consumenten ook deze service overwegen.

De respondenten zijn over het algemeen redelijk positief over het feit dat winkelketens dergelijk branchevreemde producten en diensten gaan aanbieden. Hierover is een percentage van 33% positief en 37% is neutraal. De vraag lijkt dan ook niet óf retailers dergelijke producten en diensten wel moeten aanbieden, maar eerder welke producten en diensten er nog zullen volgen.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in week 46 uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder ruim 1.800 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.

/ - / - / - / - / - / - / - /
Voor meer informatie:

Q&A Research & Consultancy
Auke Jansen
Telefoon: +31 (0) 6 52 65 63 47 Email: ajansen@qanda.nl

Frank Quix
Telefoon: +31 (0) 6 55 82 58 87 Email: fquix@qanda.nl