Stel ons je vraag

Zwarte Piet raakt aanhang kwijt

Persberichten13 november 2015

Onderzoek Q&A Research & Consultancy: Onverschilligheid groeit ten aanzien van de kleur van Piet

Amersfoort, 13 november 2015 – In 2014 deed Q&A Research & Consultancy wekelijks onderzoek naar de mening omtrent Zwarte Piet en de invloed daarvan op de bestedingen in de detailhandel. Afgelopen week is dit onderzoek herhaald en het resultaat is weinig hoopgevend voor de traditionele Piet. Wellicht ook reden voor NPO 1 om hier vanavond extra aandacht aan te besteden.

Onverschilliger
Eerder deze week zagen we dat Nederlanders meer dan vorig jaar twijfelen of ze überhaupt Sinterklaas gaan vieren. ‘We kijken wel hoe onze pet dan staat’, lijkt de stemming onder de twijfelaars. Ook met betrekking tot de kleur van Piet wordt men steeds onverschilliger. Vorig jaar had 10% van de Nederlanders geen voorkeur voor een kleur en dit jaar is die groep gegroeid tot 14%. Dit neemt overigens niet weg dat nog steeds 82% van de Nederlanders de voorkeur geeft aan Zwarte Piet (vorig jaar 85%).

Piet in de winkelstraat
Ook in de winkelstraat lijkt men iets minder bezig met de keuze tussen winkels die wel met Zwarte Piet communiceren en winkels die ervoor kiezen dit niet te doen. Wanneer men er wel mee bezig is kiest men vaker voor eerstgenoemde winkels. De detailhandel zou zich eerder zorgen moeten maken over de interesse in het Sinterklaasfeest in het algemeen. Deze neemt vanwege de negatieve aandacht af en dat zal op termijn zeker omzet kosten.

Over het onderzoek
Het onderzoek over Zwarte Piet is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Bijna 1.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.